sobota, 22 czerwca 2019

Check Engine w Loganie



Bohaterem tego tematu będzię kontrolka [check engine] czyli po naszemu [sprawdź silnik] . Wszystkie nowe auta sprzedawane od 2001 roku w Europie muszą być obowiązkowo wyposażone w układy samodiagnozy – elektronika sama powinna wykrywać usterki.W pierwszej części tego tematu opisze tylko moje doświadczenie z zapalającą się kontrolką , a w następnej części pokażę co zrobić aby kontrolka przestała się świecić .



Z mojego doświadczenie wynika  że na zapalenie się kontrolki check engine największy wpływ  ma odczyt z sondy lambda . Generalnie sonda lambda odpowiedzialna jest za pomiar składu spalin , a ściślej mówiąc jest to czujnik mierzący zawartość tlenu w spalinach, umieszczany w układzie wydechowym . Pomiar taki pozwala na precyzyjne dozowanie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. 

Pierwszy raz kontrolka zapaliła mi się dość dawno .  Oczywiście od razu śmierć w oczach . Później dopiero się okazało że nie ma się czym martwić . Zapytałem kolegów z większym (wtedy) doświadczeniem i uspokoili mnie mówiąc że to nic nie szkodzi , że im się  cały czas świeci , poświeci i zgaśnie ,na gazie to jest normalnie , generalnie nie ma problemu i można zlekceważyć. W krótkim czasie ustaliłem że kontrolka check engine faktycznie świeci się tylko kiedy jadę na LPG . Po przejechaniu około 20km kontrolka gaśnie . Pojechałem więc do gazownika . I co usłyszałem ?

- Panie , kontrolka świeci  na gazie bo gaz ma inny skład spalin niż benzyna . Sonda mierzy skład spalin dla benzyny więc jadąc na gazie zaświeca się check bo jest inny skład spalin. Normalne i nie ma się czym przejmować , a jak wkurza lampka to jest na to sposób - trzeba założyć emulator sondy lambda .   

Emulator sondy lambda to element , który wkręca się między  układ wydechowy , a sondę . Emulator ma w środku  mały otworek i jego zadanie polega na częściowym odizolowaniu sondy od spalin . Oznacza to, że ilość spalin, którą odczytuje lambda, jest mniejsza, dzięki czemu zawarty w nich tlen zostaje uznany za wartość prawidłową. Komputer otrzymuje więc informację, że wszystko jest w porządku.Zakupiłem sobie taki emulator lecz niestety do dzisiaj go nie zainstalowałem . Robiłem dwa podejścia aby wykręcić sondę lecz niestety sonda wygrywa 2:0 .


Teraz bardzo istotna sprawa ! W ostatnim czasie interesowałem się strojeniem instalacji LPG i  wieloma zagadnieniami z tej dziedziny . Okazuje się że jeśli gazownik proponuje zastosowanie emulatora , wtedy taki warsztat należy omijać z daleka . Jeżeli instalacja LPG jest dobrze wystrojona  , wtedy kontrolka check engine na ma prawa świecić . Przy dobrze wystrojonej instalacji auto ma nie wiedzieć że jedzie na gazie . Jeżeli mapy gazu i benzyny mają prawidłowe odchyłki od siebie w granicach 10%  , wtedy check nie zaświeci się .

Powyżej , przykład przedstawiał zapalanie sie kontrolki z powodu  źle wystrojonej instalacji LPG . Następny przykład , który teraz opisze również ma związek z sondą lambda . Tym razem kontrolka świeciła niezależnie od rodzaju paliwa jakim zasilany był silnik . Za każdym razem kiedy świeci się kontrolką check engine nie wchodzi w grę zgadywanie . Jedyne pewne rozwiązanie to podłączenie się do OBD (On-Board Diagnostics) i odczytanie błędu .
Opisywałem już na blogu ⇒ Podłączenie auta do komputera . W tym przypadku błąd również dotyczył sondy lambda ale już nie odczytów , a konkretnie samej sondy .


Problem w sondzie , a ściślej  to z grzałką sondy lambda . Sondy mają wbudowane grzałki , w internecie pełno materiałów z informacjami dlaczego tam są ,więc nie będę tego kopiować .
Aby potwierdzić błąd można sobie dla pewności dokonać pomiaru . Dla drugiej sondy diagnostycznej w Loganie z 4 kabelkami (taką ja mam) , zmierzyć opór podłączając omomierz do dwóch białych kabelków we wtyczce . Opór dla sprawnej grzałki ~ 5Ω .
Akurat tu wymiana sondy będzie prawidłowym rozwiązaniem .

Kolejna przygoda jaką miałem z kontrolką check engine odegrała się dość dawno i wystąpiła trzy  razy w dwóch okolicznościach , które w zasadzie sprowadziły się do jednego problemu .
Jeśli świeci się w Loganie pomarańczowa kontrolka silniczka  , wtedy jest jeszcze czas aby na spokojnie poszukać diagnosty i zlikwidować problem  . Jeżeli zaś kontrolka mruga ,wtedy problem jest poważny ! 

Był to okres jesienny . Odpalając silnik wcześnie rano po deszczowej nocy , zauważyłem mrugającą kontrolkę check engine. Mruganie połączone było z odczuciem telepotania całego nadwozia. Po kilku minutach pracy na biegu jałowym wszystko wróciło do normy . Kilka dni później efekt ten sam . Odpalam auto , mruga check , buda się trzęsie . Co było przyczyną takiego zachowania ? Wypadanie zapłonu ! Nadwozie  telepotało ponieważ silnik szedł na "trzy gary" . Kontrolka mrugała ponieważ sonda lambda wykryła niespaloną mieszankę . Przyczyną okazała się cewka , a konkretnie to wilgoć na cewce . Silnik chwilkę popracował i w związku z nabraniem temperatury wilgoć z cewki wyparowała.Wtedy po kilku minutach praca wróciła do normy i check nie mrugał . 
Zawilgocona cewka rzucała iskry wszędzie , tylko nie na świece po przez kabel WN. 




Kolejny raz miał miejsce podczas jazdy w deszczowe popołudnie ...
Deszcz stawał się coraz bardziej intensywny .W pewnym momencie auto zaczęło szarpać silnikiem i w tym samym momencie pojawiła się migająca,pomarańczowa kontrolka silnika.Zjechałem pod najbliższe zadaszenie i tam okazało się że zacinający , silny deszcz zawilgocił cewkę . Iskry sypały się pod całą maską . Wystarczyło przetrzeć szmatką i praca silnika wróciła do normy .Oczywiście cewki  nadal nie wymieniłem ....
Dwa tygodnie później , w drodze do pracy kolejna ulewa . Silnik zaczął przerywać i tracił moc . Znowu ta nieszczęsna cewka . Iskry wszędzie tylko nie do świecy . Wypadanie zapłonów i mruganie kontrolki .  Zjechałem na stację. wytarłem wszystko z wody i już dosłownie po chwili jazda była możliwa . Kilka dni później wymieniłem cewkę i od tego czasu już nie miałem nieprzyjemności oglądać mrugającej kontrolki .Z inna przyczyną mrugającej kontrolki jeszcze się nie spotkałem . Zawsze w grę wchodziły wypadające zapłony . Kwestia jest tylko taka że trzeba określić z jakiego powodu zapłony wypadają . Czy winna jest świeca , czy kabel WN czy cewka .
Taką radę usłyszałem aby otworzyć maskę kiedy będzie ciemno i szukać iskry .
Bez problemu znalazłem iskrę w biały dzień  na cewce

Druga część tego tematu to kasowanie błędów . Logiczne jest  że samo kasowanie nie rozwiązuje problemu . Najpierw trzeba odczytać błąd , następnie go usunąć naprawiając , wymieniając element tudzież regulując jakiś mechanizm , a dopiero później można błąd skasować . Samo kasowanie błędu w niczym nie pomoże ,  prędzej czy później kontrolka znowu się zapali , a problem może się pogłębić . To jest takie same kombinowanie jak z emulatorem  , czyli w zasadzie takie pudrownie pryszcza . Rozłączenie akumulatora na dłuższy czas podobno skutkuje skasowaniem błędów i zgaszeniem kontrolki check . Sprawdzałem i w Loganie ta metoda nie działa .  Najlepiej błąd skasować przy pomocy odpowiedniego oprogramowania . Ja od dawna używam DDT2000 . Jest dostępny na moim blogu w temacie ⇒ Podłączenie auta do komputera . Poniżej wrzucam filmik  , na którym widać że skasowanie błędów wcale nie musi oznaczać zgaszenia kontrolki check . Filmik raczej dedykowany jest dla osób, które już miały styczność z DDT2000 . Aha ... ja mam wersję oryginalną z francuskimi opisami Nie wiem czemu spolszczenie u mnie nie działa aczkolwiek radzę sobie bez problemu ... Przedstawiam film , a pod nim opis :


Pierwszy kadr filmu przedstawia świecenie się kontrolki .
Następnie widać kliknięcie przycisku [Erase failure] czyli [Usuń błąd] .
Błędy zostają usunięte co widać w odpowiedzi sterownika Sirius32. W dalszej części nagrania oko kamery trafia z powrotem na "zegary" gdzie widać że kontrolka check engine nadal świeci .

W tym momencie należy  kliknąć na ikonkę monitora , a następnie z dostępnych modułów wybrać Injection . Poniżej z listy kliknąć na Pannes des Sorties czyli błędy wyjścia .


Dalej widać ramki , między innymi z błędami aktualnymi i zapamiętanymi .
W moim przypadku są tam dwa błędy tyczące się sondy lambda . Błąd  aktualny i błąd zapamiętany .  Następnie widać  kliknięcie na [réinitialisation des pannes] czyli resetowanie błędów . Nic to nie dało . Trzeba najpierw kliknąć przycisk z zieloną kropką [Start / Stop Communication (F9)]. Dopiero później , przy włączonej komunikacji kliknąć [réinitialisation des pannes] . Jak widać w dalszej części filmiku check engine już się nie świeci 😃. To wszystko . Kiedy odczytuje się błędy , a silnik nie pracuje wtedy zawsze coś wyskoczy . Ja tu opisałem swoje doświadczenie z kontrolką, natomiast przyczyn jej zaświecenia może być bardzo dużo , chociażby nieszczelność czy dziura w układzie wydechowym .

Na zakończenie dwie ważne rzeczy. Przed wprowadzeniem jakiejkolwiek zmiany w DDT2000 należy zapisać sobie poprzednią wartość lub ustawienie , a najlepiej zrobić print screena. Nie należy również klikać co popadnie ponieważ można sobie narobić problemów. Niedawno pisał do mnie jeden koleś , który "coś tam" poklikał , namieszał z immobilizerem i nie mógł odpalić auta. Cztery godziny dochodził do tego co się stało .

Druga sprawa tyczy się zakupu auta , niekoniecznie Logana . Warto sprawdzić czy kontrolka check engine zaświeca się na pierwszej pozycji kluczyka , przed uruchomieniem silnika .
Prawidłowo powinna na chwilkę się zapalić , jeśli tak nie jest oznaczać to może działanie mające na celu ukrycia, być może poważnej usterki . Ktoś celowo ją zakleił lub wykręcił żarówkę . W Loganie akurat nie da się wykręcić żarówki ponieważ kontrolka podświetlana jest diodą SMD.
Proponuje od razu rezygnować z zakupu takiego auta ! 

                                            Prawidłowo działająca kontrolka check.



Aktualizacja 10.09.2019r

Drobna dopiska do tego tematu musi być !
Krótko po publikacji tego posta okazało się że istnieje świetne urządzenie do diagnostyki silnika.
Jeśli zaświeci się Check Engine to urządzenie pomoże w ustaleniu dlaczego tak się stało . Wiedziałem wcześniej że jest coś takiego ale wydawało mi się że na taki sprzęt może sobie pozwolić tylko warsztat , a nie zwykły amator . Okazało się że za niewielkie pieniądze można już zakupić sobie urządzenie do diagnostyki . Na portalach aukcyjnych znajdują się pod nazwą  tester OBD2 , skaner diagnostyczny OBD2 , interfejs diagnostyczny OBD2 itp...
Jest w czym wybierać . Najtańszy wyświetlający tylko kod błędu moze kosztować około 70zł , natomiast kombajny diagnostyczne dochodzą do kilku tysięcy złotych .


Powyżej na zdjęciu zebrałem kilka skanerów w cenie do 450zł .
Mój skaner opisałem w temacie :  Narzędzie : Skaner OBD2.


Następne sprawa w tej aktualizacji  dotyczy kontrolki check engine podczas mojej "zabawy" z sondą lambda . Wszystko fajnie opisałem (mam nadzieje) w temacie ⇒ Sonda Lambda .
Polecam .


4 komentarze:

  1. Cześć, czy wiesz może czy bląd sondy lambda będzie widoczny w menu serwisowym na wyświetlaczu licznika?

    OdpowiedzUsuń

Etykiety

Archiwum bloga