sobota, 17 czerwca 2017

Podłączenie auta do komputera

W tym temacie nie będzie mowy o  żadnej naprawie czy modyfikacji , chociaż
w pewnym sensie modyfikacje można przeprowadzić , ponieważ opisze tu możliwość
połączenia się z ECU (Engine Control Unit) czyli  najprościej mówiąc sterownikiem
silnika . Tak więc  podłączenie  samochodu do komputera to bardzo fajna sprawa ,
inwestując w sprzęt tj. kabel lub inny moduł zyskujemy :

- diagnostykę , odczyt błędów oraz możliwość ich skasowania.
   Zanim skasuje się bezmyślnie jakiś błąd należy koniecznie
   wyeliminować przyczynę jego powstania! Samo skasowanie nie
   rozwiązuje problemu .

- monitoring pracy silnika  , w programie DDT2000 bardzo
  ładnie przedstawiony  na wykresach , wybór jest na prawdę ogromny.
  
- zmiana parametrów silnika oraz innych urządzeń w Loganie np.
   obroty jałowe silnika , częstotliwość pracy wycieraczek itp...

Pomijam już że cena kabla jest niższa  od kosztu jednorazowej diagnostyki w warsztacie!

Gdzie podłączyć ?





Podłączyć do gniazda OBD2 , które w przypadku Dacii Logan znajduje się od strony pasażera na samym końcu schowka , co widać na foto .





Co podłączyć ?

Teoretycznie są dwie możliwości , pierwsza  to podłączenie bezprzewodowego modułu , który łączyć się może przeróżnymi aplikacjami  w smartfonie lub laptopie przez bluetooth .Moduł można kupić za dosłownie kilka groszy na aukcji , a wygląda on tak jak na zdjęciu z tym że w różnych czasem obudowach . Napisałem  że teoretycznie są dwie możliwości  bo praktycznie  w moim przypadku była jedna , gdyż moduł ten nie działał ... ja sie tylko domyślam że z powodu protokołu ISO14230-4 (KWP2000) .

Zakupiłem w sumie 3 sztuki i wszystkie łączyły się ładnie bez problemu za pośrednictwem BT z aplikacją w telefonie , ale żadna sztuka nie chciała się łączyć z ECU w samochodzie ;/ Dopiero jakiś stary model pożyczony od kolegi ku mojemu zaskoczeniu zadziałał .Tak czy inaczej zniechęciło mnie to  rozwiązanie więc w ostateczności  z tego zrezygnowałem , aczkolwiek bardzo wygodne było odczytywanie błędów i parametrów na smartfonie . Najpopularniejsza chyba aplikacja na androida do takiego bezprzewodowego modułu to Torque Pro . Intuicyjna w obsłudze , posiada dość sporo możliwości , na prawdę polecam ! Spotkałem się nawet z tabletami na stałe przymocowanymi w samochodzie z zainstalowaną aplikacja Torque Pro.

Druga opcja podłączenia Logana do komputera jest już bardziej zaawansowana , mianowicie jest  to odpowiedni kabel , a dokładnie to -> Renault DDT2000 Dacia VAG KKL na USB .



Zakupując taki kabel przeważnie otrzymujemy w komplecie oprogramowanie DDT2000 , oraz instrukcje instalacji . Na samym dole tego tematu umieszczam link do ściągnięcia  plus opis , aczkolwiek program  nie działa bez podłączonego chociażby kabla do gniazda USB .



Program DDT przedstawiony poniżej na screenie umożliwia nam odczyt i kasowanie błędów , bardzo przydatny monitoring pracy silnika i wszelkiego rodzaju czujników , dzięki tej aplikacji mogłem stwierdzić prawidłową prace układu chłodzenia w samochodzie co jest opisane to w temacie czujnik temperatury vs wskazania . Znaleźć tam można namiar na odczyt danych z czujnika  temperatury , oraz graficzne przedstawienie tego w czasie za pomocą wykresu .


Jak  też wcześniej wspominałem można się zabrać również za zmianę parametrów silnika i innych urządzeń w samochodzie . Osobiście do zmian parametrów proponuje podejść bardzo ostrożnie i decydując się na jakieś modyfikacje zalecam zapisywać sobie poprzednie wartości !
Jakie można zmienić wartości po za parametrami silnika ? wymienię tylko kilka : czas ostatecznego wyłączenia lampki sufitowej , czas po jakim gaśnie lampka, liczba ruchów wycieraczki mycia długiego , czas przerwy miedzy myciem (czyli częstotliwość) , cykl migaczy i jakieś tam czasy włączenia oraz częstotliwość awaryjnego , czas włączenia ogrzewania tylnej szyby itd...

Przykładowy screen z błędami 

 Przykładowy screen z wykresami

Program do ściągnięcia (Tutaj)  ~142MB   , hasło do archiwum: 89rKoW21

Opis instalacji :

 − po ściągnięciu danych rozpakowujemy wszystko

− wchodzimy do …. Add Software-Data i
    instalujemy  dwa programy: msxml3 i vbrun60sp5

− następnie instalujemy DDT2000, klikając w  DDT2000 2.3.0.1 Full Setup

− po zakończeniu instalacji usuwamy z dysku C cały katalog DDT2000data

− z katalogu Add Software-Data wypakowujemy zawartość DDT2000Data.rar czyli katalog
   DDT2000Data bezpośrednio na dysk C ( UWAGA: DDT2000data musi mieć ponad 400 MB –
   właściwa baza danych )

− rozpakowujemy  DDTRegisterInfo.rar  i otrzymujemy DDTregisterinfo.dll

− kopiujemy otrzymany  DDTregisterinfo.dll do c:\ProgramFiles\DDT2000\dll  i
   zastępujemy istniejący.

Uruchamiamy zainstalowany program i konfigurujemy połączenie z autem.
Nie bedę ukrywać że właśnie konfiguracja połączenia z samochodem  jest w tym
całym interesie najtrudniejsza , ale nie niemożliwa , zatem ....Powodzenia :)

Dodatkowe sterowniki do kabla -> (Tutaj)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Aktualizacja 03.04.2017r


 Przypomniała mi sie jeszcze jedna ciekawostka , mianowicie wejście do menu
serwisowego Logana ... aby wejść należy wcisnąć przycisk kasowania przebiegu
i przytrzumując go przekręcic kluczyk na pozycje zapłonu ...
Efekt poniżej na filmiku :


Rzucam jeszcze opis  znaleziony w internecie :
 
WEJŚCIE DO TRYBU DIAGNOSTYCZNEGO I ZMIANA STRON
Następująca funkcja jest wyświetlana:
Wersja z i bez komputera pokładowego
Wejście:
– Wciśnięcie przycisku "wyzerowanie" licznika kilometrów przez 5 sekund podczas włączania zasilania APC.
Przewijanie:
– Przewijanie informacji wyświetlanych przez komputer pokładowy dokonuje się poprzez naciskanie przycisku "wyzerowanie" licznika kilometrów.
Wyjście:
– Automatyczne wyjście z fazy diagnostycznej po 5 minutach.
– Wyjście z fazy diagnostycznej po wyłączeniu zapłonu.
– Wyjście z fazy diagnostycznej poprzez dłuższe wciśnięcie przycisku "wyzerowanie" licznika kilometrów, ta czynność powoduje usunięcie usterek zapisanych w pamięci.

OPIS SEKWENCJI TESTU WSKAźNIKÓW ANALOGOWYCH
Wszystkie wskaźniki analogowe włączają się jednocześnie.
Prędkościomierz wyświetla przez 1 sekundę i w odstępach 40 km/h prędkości od 0 do 170 km/h.
Obrotomierz wyświetla przez 1 sekundę i w odstępach 1000 obr/min wartości od 0 do 7000 obr/min.

WYŚWIETLANIE STRON KOMPUTERA POKŁADOWEGO I POMOCY DIAGNOSTYCZNEJ
Strona pierwsza: wszystkie lampki kontrolne są wyświetlone wraz z wersją oprogramowania + zegar na stronie komputera pokładowego.
Strona druga: wszystkie segmenty są zapalone na komputerze pokładowym.
Strona trzecia: "wyświetlanie ilości litrów"
Jeśli obecna jest usterka typu "obwód przerwany lub zwarcie", wyświetlane jest "- - -".
Strona czwarta: "wydatek paliwa w litrach na godzinę" informacja przy włączonym silniku.
Jeśli obecna jest usterka typu "obwód przerwany lub zwarcie", wyświetlane jest "- -".
Strona piąta: "zapisane w pamięci usterki czujnika" żadna usterka obecna lub zapisana w pamięci, wyświetlane jest "- - - - -".
– Usterki "temperatura płynu" obecne lub zapisane w pamięci, wyświetlane są jako
"- - -TO" w przypadku obwodu przerwanego,
"- - -TC" w przypadku zwarcia.
Usterki "temperatura płynu" nie są znaczące, a usterka "TO" nie powinna być brana pod uwagę gdy silnik jest zimny.
– Usterki "czujnik poziomu paliwa" obecne lub zapisane w pamięci, wyświetlane są jako
"-JO- -" w przypadku obwodu przerwanego,
"-JC- -" w przypadku zwarcia.
– Usterki "wydatek paliwa" obecne i zapisane w pamięci są wyświetlane jako "D- - - -" w przypadku braku sygnału o wydatku paliwa.
Usterki "wydatek paliwa" powinny być brane pod uwagę jedynie w wersjach z komputerem pokładowym.
Wszystkie usterki wyświetlone na stronie "usterki czujnika zapisane w pamięci" są usterkami które zostały wykryte ale które nie zostały potwierdzone jako nadal występujące.
W przypadku wielu usterek obecnych lub zapisanych w pamięci, wyświetlane są one w jednym i tym samym wierszu.
Aby usunąć usterki zapisane w pamięci i wyjść z sekwencji autodiagnostyki, należy dłużej wcisnąć przycisk "wyzerowanie" licznika kilometrów.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Aktualizacja 17.06.2017r



Pojawił sie problem z kablem lub oprogramowaniem , z tego co czytam w internecie jest to często spotykany przypadek , a wygląda to tak jak na foto poniżej , czyli błąd 1009 zaraz po uruchomieniu programu DDT2000 ...

Pierwsza rzecz jaką internauci polecili zrobić to reinstal oprogramowania , co oczywiście nie pomogło ! Kolejna rzecz bardziej trafna to zainstalowanie od nowa sterowników , ponieważ Windows10 aktualizował i wtedy pojawił sie problem z czerwonym oknem !
Ściągnołem dodatkowe sterowniki do Viaken VAG KKL USB do interfejsu USB dla
Windows: XP, Vista, 7, 8, 8.1, 10 ,  ze strony , której namiar podany jest wyżej .
Pierwsza czynnośc po ściągnięciu pliku to zmiana jego nazwy ponieważ nie posiadał rozszerzenia , trzeba dopisać->    .exe

Po zainstalowaniu  podłączyć kabel i odpalić program ddt2000_light.exe .
Jeśli nadal bedzie czerwony ekran to znaczy że nadal oprogramowanie nie widzi kabla .
Skąd wiem ? a no wiem bo kiedy uruchomi sie aplikacje BTP.exe (w katalogu z DDT2000)
wtedy widać że Interface nie ma przypisanego żadnego portu :




















Bardzo dużo czasu poświęciłem aby dojść do tego dlaczego program nie widzi portu , przecież na każdym bolgu czy innej stronie poświęconej DDT2000 wyczytać można  że  kabel musi być ustawiony na Com1 !


Zdesperowany już miałem sie poddać ale jeszcze na koniec postanowiłem po kolei zmieniać port z Com 1 na wyższy i tak kiedy już wybrałem port Com5 , moim oczom ukazał się on w Interface programu  :)

Następnym razem kiedy Windows namiesza radze sprawdzić najpierw ustawienie portu , adopiero później zabrać sie za instalowanie sterowników , a już całkiem przestrzegam przed instalowaniem od nowa oprogramowania DDT2000 bo jest to troszkę skomplikowany zabieg , a zupełnie niepotrzebny przy naprawie usterki . Niektórzy sądzą że przyczyną pojawiania sie czerwonego ekranu jest brak pliku DDTregisterInfo.dll w katalogu C:\Program Files (x86)\DDT2000\dll 

Etykiety

Archiwum bloga