sobota, 21 marca 2020

Kręci ale nie odpala - brak paliwa .

Dzisiejszy post jest kontynuacją tematu głównego "Kręci ale nie odpala", w  którym była ogólna diagnostyka awarii silnika polegającej na uniemożliwieniu jego odpalenia . Tym razem opisze przyczynę unieruchomienia silnika z powodu braku paliwa . Oczywiste   jest   że   podstawową   przyczyną  może  być  brak  paliwa  (czyt. benzyny)  w zbiorniku . Wtedy wystarczy uzupełnić paliwo i po kłopocie o ile pompa nie uległa uszkodzeniu poprzez prace na sucho (jazda na lpg)  . Jeżeli wystąpi jakiś problem z czujnikiem lub obwodem czujnika poziomu paliwa wtedy zaświeci sie kontrolka "rezerwa" , a dodatkowo podczas przekręcania kluczyka na pozycję [zapłon] , kontrolka zacznie szybko mrugać sygnalizując jakąś nieprawidłowość (patrz poniżej na filmiku) . Pójdę teraz od strony wtryskiwaczy dochodząc ostatecznie do pompy paliwa. Brak paliwa (mieszanki) w cylindrach spowodowane może być blokadą wtryskiwaczy . Mógł tutaj nawalić sterownik silnika ECU  (ang. ECU – Engine Control Unit lub ECM – Engine Control Module). W Loganie wtryski blokuje również immobilizer . Jeżeli to on unieruchomił silnik wtedy szybko mruga czerwona okrągła kontrolka (patrz poniżej na filmiku) .  Problem  z  immobilizerem  może  wynikać  z  uszkodzenia cewki immobilizera , wypięciem się wtyczki , uszkodzeniem kabli lub chociażby uszkodzeniem transpondera w kluczyku tudzież dorobieniem kluczyka bez transpondera .

Cewka + wtyczka immobilizera

W przypadku , kiedy kluczyk nie dogaduje sie z silnikiem następuje blokada wtryskiwaczy . Warto zapoznać sie z tym tematem bliżej . Nie będę tego kopiować dlatego odsyłam do manuala , jest tam sporo ciekawych informacji odnośnie immobilizera i nie tylko :

Plik - Osprzęt elektryczny 2.pdf
Rozdział 82A  (Blokada rozruchu) , strona 42 .


Oczywiście nie tylko immobilizer może unieruchomić wtryski . Może to być uszkodzenie przewodów elektrycznych . Jak sprawdzić czy paliwo dochodzi  do listwy wtryskiwaczy opisywałem w temacie głównym .  Na początku  sprawdziłbym  czy  działa  pompa  paliwa  w  zbiorniku .  Często pierwszym krokiem w diagnostyce usterek układu paliwowego jest po prostu nasłuchiwanie. Wystarczy obrócić kluczyk do pozycji uruchomienia (zapłonu) i sprawdzić, czy ze zbiornika paliwa dobiega delikatne brzęczenie. Powinno ono zacząć się tuż po obróceniu kluczyka do pozycji uruchomienia i trwać przez około 2 sekundy, po czym powinno zaniknąć. Dźwięk ten zazwyczaj oznacza, że obwód pompy paliwowej działa, a sama pompa pracuje . Dzwięk wyraźnie słychać po zdemontowaniu siedziska . Gdyby jednak pompa nie pracowała należy ustalić przyczynę  .  Aby dostać się do  pompy  należy  zdjąć  siedzisko   tylnej  kanapy .  Pod  nią  znajduję  się  właz  .


Do włazu biegnie kabelek z czterema przewodami . Dwa to czujnik poziomu paliwa i kolejne dwa to zasilanie pompy paliwa . Najpierw najlepiej sprawdzić czy pompa w ogóle działa . Uwaga - pompa zaczyna działać dopiero kiedy kręci się rozrusznik ! Na pozycji "zapłon" pompa działa tylko 2 sekundy więc pomiar napięcia po tym czasie nie ma sensu ! Jeżeli jednak pompa pracuje prawidłowo i jest odpowiednia ilość paliwa w zbiorniku , a nadal brak paliwa na listwie wtrysków , wtedy logiczne że coś złego dzieje się z przewodem paliwowym . Jeśli chodzi o filtr paliwa to jest on zintegrowany  z  pompą  i  jest  to  element  niewymienny , chyba  że  razem z  pompą . Producent twierdzi  że  tego  nie  trzeba  wymieniać  dlatego  tak  to  w  Loganie  wygląda .  Na  upartego  można  zdjąć  wężyk  wychodzący  z  pompy i  przekonać  się  czy  faktycznie jest w nim paliwo .


Jeżeli jednak okaże się że  pompa nie działa , wtedy są dwie możliwości . Albo pompa nie działa bo jest uszkodzona , albo pompa nie działa bo nie dochodzi do niej napięcie . W celu sprawdzenia pompy najlepiej doprowadzić do niej bezpośrednio zasilanie i wtedy będzie wiadomo czy jest sprawna czy nie . Taaaaak , można z gniazda zapalniczki  .


Piny 1 i 2 to czujnik poziomu paliwa . Piny 3 i 4 to zasilanie pompy . Przypominam że pomiar napięcia powinien odbywać się podczas rozruchu silnika , na pozycji "zapłon" pompa nie kręci !
Jeżeli jednak do pompy nie dochodzi zasilanie wtedy trzeba zastanowić się , dlaczego ? Ja na chwilę obecną widzę dwa rozwiązania (pomijam immo) . Bezpiecznik lub przekaźnik . Bezpiecznik ale nie pompy bo takiego nie ma . Jest główny z zasilania ale nie o ten mi teraz chodzi  . Do sprawdzenia cały szereg bezpieczników tj . zasilania płytki przekaźników (w tym przekaźnika pompy) , bezpiecznik zabezpieczenia przeciwkradzieżowego , itp... Gdzie i jakie bezpieczniki sprawdzić ? Wszystko opisałem na blogu w temacie ⇒ Bezpieczniki . Jeżeli chodzi o przekaźnik pompy paliwa to znajduję się on pod osłoną , obok akumulatora , razem z bezpiecznikami .



Przekaźnik pompy na schemacie ma oznaczenie 236 . To ten sam przekaźnik , który wypina się aby pompa  nie pracowała podczas pomiaru kompresji . Przekaźnik ma 4 wyprowadzenia . Dwa to zasilanie cewki i dwa to styki NO (Normal Open) . W ostateczności sprawdzić czy styki zamykają obwód pompy . Póki co tyle w tym temacie . Wpadnie mi coś jeszcze do głowy to zrobię aktualizację .
Poniżej filmik  przedstawiający pracę immobilizera oraz czujnika poziomu paliwa .


Jak sprawdzić czy w  aucie jest immobilizer ?
Wystarczy klucz owinąć folią aluminiową.
Odłączenie pompy i wskaźnika poziomu paliwa nie wykazało żadnego błędu.


Pokrewne tematy :

Kręci ale nie odpala
Kręci ale nie odpala - brak iskry
Kręci ale nie odpala - brak powietrza


Etykiety

Archiwum bloga