niedziela, 2 grudnia 2018

Termostat - diagnostyka

Jednym z elementów układu chłodzenia , albo  raczej utrzymywania odpowiedniej temperatury w Loganie jest termostat . Jeśli ten element nawali wtedy mamy do czynienia z przegrzaniem lub niedogrzaniem silnika . I tak źle i tak niedobrze . Każdy szczęśliwy właściciel Logana wie , który słupek na wyświetlaczu wskazuje temperaturę i  jaka powinna być jego prawidłowa wysokość .

Wiadomo  że słupek skacze po dwie cegiełki , a ten po lewej stronie wskazuje prawidłową wartość temperatury roboczej płynu. Jeśli po dłuższej jeździe w lecie czy ziemie widać tylko dwie lub sześć , wtedy nie jest jeszcze tak źle . Lecz kiedy nieprawidłowe wskazania pojawiają się nagminnie przez dłuższy okres wtedy może pojawić się problem.Pomijam już  sytuację jednorazową  i krytyczną  , gdy słupek wzrośnie do ośmiu cegiełek . Kiedy  słupek może podejść do maxymalnej wartości ? Mnie zdarzyło się to tylko raz kiedy przy  uszkodzonej chłodnicy gdy cały płyn wylał się na drogę. W tym  i każdym innym przypadku , kiedy słupek wyświetla wszystkie cegiełki należy w miarę możliwości , niezwłocznie przerwać jazdę ! To może być wspomniany wyciek płynu , może to być również uszkodzenie pompy układu chłodzenia . Taki stan może mieć miejsce również kiedy z różnych powodów nie zadziała wentylator  podczas stania w korku . Wysoka temperatura może być wskazywana (tylko wskazywana) również wtedy , kiedy mamy do czynienia z niesprawnym czujnikiem temperatury o czym pisałem na blogu w temacie : Czujnik temperatury vs wskazania .   Jest   jeszcze wiele   powodów  zawyżonej temperatury , a  jednym z nich okazać się może uszkodzony termostat , który blokuje przepływ cieczy do chłodnicy .
Jeśli chodzi o zawyżoną temperaturę to diagnostyka przeważnie jest szybka i jednoznaczna .
Na własnych doświadczeniach przekonałem się że diagnostyka układu chłodzenia nie jest też taka skomplikowana , kiedy wskazania temperatury są zaniżone . Nie wiem jak w innych pojazdach ale w Loganie sprawa jest oczywista . Dlaczego przy dłuższej jeździe wskaźnik temperatury skacze w dół , poniżej normy  ?
Pompa ? uszkodzona podniesie temp.
Niedrożność przewodów i kanałów w bloku silnika oczywiście odpada .
Brak lub zbyt niski poziom płynu przy niedogrzaniu silnika ? też absurdalne .
Więc co ?  Czujnik temperatury czy wyświetlacz coś świruje ?
O! może termostat jest winny ?

Od kilku dni mam problem ze wskazaniem temperatury .
Przerabiałem już kiedyś temat czujnika , a po tym co się dzieje wnioskuje że tym razem winowajcą jest termostat .  Otóż   temperatura  bardzo  późno  dochodzi   do  prawidłowej ,  roboczej . Jadąc w mieście chwilowo jest OK , ale kiedy tylko zdejmę nogę z gazu bo samochód toczy się z góry , wtedy temperatura spada . W korku jest OK, ale kiedy tylko troszkę więcej zimnego powietrza wpadnie na powierzchnie chłodnicy , wtedy znowu widzę dwie cegiełki ,a tak nie powinno być .
Aby ostatecznie wykluczyć czujnik temperatury podłączyłem do Logana komputer i przejechałem kilka kilometrów obserwując wykres temperatury i inne parametry  .
Całkiem przypadkowo przed mną też jechała  Dacia Logan 👍


To nie jest tak , jak sobie myśli każdy kto nie ma pojęcia o podłączeniu komputera do auta .
Nie ma komunikatów "wymień se chopie termostat".
Dane z oprogramowania trzeba często analizować i wyciągać wnioski tak jak w tym przypadku.
Ja stawiałem na błędne wskazania czujnika i/lub termostat  . Czujnik już wykluczyłem ponieważ  wyświetlacz i dane z komputera wskazywały mniej więcej te same wartości czyli dwie cegiełki poniżej 79°C . Ktoś się interesuje blogiem to wie że czujnik temperatury w Loganie rozbity jest na dwie funkcje i może wskazywać co innego ,a inaczej wysyłać do ECU .Ostatecznie postawiłem na termostat i będę go szybko wymieniać.Jazda z niedogrzanym silnikiem też ma swoje konsekwencje .
U mnie temperatura na prawdę jest zaniżona i to poważnie bo nie osiąga często nawet 75°C .

Poniżej jeszcze jeden filmik , na którym widać jak spada temperatura kiedy leciałem z górki hamując silnikiem . Silniki ze wtryskiem odcinają wtedy dopływ paliwa  ,więc temperatura płynu spada kiedy w "kotle" się nie pali , a zimny wiatr wieje w nieograniczony przez termostat obieg chłodnicy . 


Tak na marginesie jeszcze dodam że zaraz  po uruchomieniu zimnego silnika temperatura chłodnicy nie powinna się podnosić .Jeżeli się podnosi wtedy jest to kolejny dowód na to że termostat zawiesił się w pozycji otwartej . Da się również wykluczyć nieprawidłowość wskazań czujnika jeśli czuć nieco chłodniejsze powietrze z nawiewu niż zazwyczaj (co innego jeśli wieje zimnym lub niezbyt gorącym powietrzem  , a wskaźnik pokazuje normalną temperaturę ).    
Kupuje szybko termostat i do roboty . Gdzie jest i jak wymienić termostat opisywałem już dawno na blogu . Termostat do Logana wygląda tak :


Podstawowe parametry to :
 -Temperatura otwarcia 89°C
 -Średnica 50mm
 -Wysokość 23mm

Proponuje też zapoznać się z tematami :
Podłączenia auta do kompa
Czujnik temperatury płynu vs wskazania
Wyciek z układu chłodzenia
Termostat  - wymiana


Jak  zwykle polecam również manual dostępny na blogu
           Manual - instrukcja serwisowa do pobrania         ↩


Aktualizacja : 16.12.2018r

Wymieniłem termostat - wskazania wróciły do normy ;-)
Przy okazji , po wymianie dopiska do tematu ➜ Termostat  - wymiana

Etykiety

Archiwum bloga