piątek, 8 maja 2020

Sekcja zwłok nagrzewnicy.

Bohaterem tego tematu jest cieknąca , piętnastoletnia nagrzewnica wyciągnięta niedawno z mojego Logana . Jak wyciągnąć nagrzewnicę opisałem na blogu ⇒ Nagrzewnica - wymiana. Po wymianie nagrzewnicy postanowiłem ustalić miejsce wycieku . Wstępnie przekonany byłem że do uszkodzenia przyczyniły się gnijące liście i inne zanieczyszczenia , które zatrzymały się w kanale nawiewu na nagrzewnicy. Logan bez klimy ma zaślepione miejsce na filtr kabinowy więc cały syf zatrzymał się na nagrzewnicy .






Zabrałem się za rozbieranie nagrzewnicy . W sumie nie ma za bardzo czego rozbierać , wystarczy odgiąć metalowe elementy dociskające plastikowy dekiel i gotowe. 


Po otwarciu od razu dwie rzeczy rzucają się na oczy. Pierwsza , to spore zanieczyszczenia w dolnym rogu , a druga to przepływ płynu i podział rurek w radiatorze (z łac. rozpraszacz ciepła) . Największe zanieczyszczenie to kawałki czarnego silikonu . Kiedy wymieniałem termostat zauważyłem że  ktoś , wcześniej starał się uszczelnić obudowę termostatu silikonem .Przypuszczam że  mechanik "fachowiec" nawalił wtedy tyle silikonu że jego nadmiar wraz z płynem wylądował w nagrzewnicy.


Druga rzecz to przepływ płynu przez rurki. Zawsze myślałem że płyn wchodzi do jednego końca tylko  jednej rurki , przepływa przez nią i wypływa drugim końcem . Okazuje się że płyn wchodzi do  dwunastu rurek , których końce są od siebie odizolowane . Poniżej na zdjęciu zaznaczyłem "szlaczek" który rozdziela kanały . Takie rozwiązanie faktycznie znacznie poprawie sprawność nagrzewnicy , a w przypadku zapchania jednej rurki nagrzewnica nadal jest sprawna .


Domyślam się że , jeśli przez całą nagrzewnice poprowadzona zostałaby tylko jedna rurka wiele razy zawinięta , wtedy podczas nawiewu na końcu rurki płyn byłby już zimny . Ogrzewanie nie byłoby wtedy tak sprawne jak w przypadku 12 rurek , pomijam już że jedna rurka szybko by się zapchała i nagrzewnica do wymiany . 


W każdym kanale znajduje się metalowa spirala . szczerze mówiąc nie wiem po co ? Z tego co widać spirala fajnie zatrzymuje nieczystości powodując zapychanie kanałów . Ja nie miałem żadnego problemu z ogrzewaniem mimo iż dwie rurki były całkowicie zapchane .






W dalszej część sekcji nagrzewnicy dochodzę do uszczelki między rurkami , która jest wspólna dla  plastikowej obudowy . W jednym miejscu zaobserwowałem korozję pod uszczelką i to było pierwsze podejrzenie miejsca usterki .



Ostatecznie okazało się że wyciek wystąpił przy pierwszej rurce . Po za wodą w tym miejscu widać ślady rdzy . Na początku byłem przekonany że wyciek nastąpił przez korozję wywołaną zgniłymi liśćmi i innymi zanieczyszczeniami gdzieś w połowie nagrzewnicy . Poniżej  fotki miejsca wycieku.



Na zakończenie tego tematu wrzucam jeszcze  dwie fotki . Na pierwszej widać jak pięknie wygląda nagrzewnica od tyłu po 15 latach użytkowania . Praktycznie jak nówka . Natomiast na kolejnym zdjęciu jest miejsce wylotu powietrza . W związku z tym że mój Logan nie ma filtra kabinowego , który chroniłby radiator nagrzewnicy przez gnijącym brudem , postanowiłem zastosować swoje filtrowanie powietrza do dolotu nawiewu . Opis w temacie ⇒ Filtr powietrza z nawiewu (w trakcie redagowania ).



Aktualizacja : 24.11.2020r

Poniżej wrzucam zdjęcia innej nagrzewnicy również pochodzącej z Logana.
Wymiana z powodu wycieku oraz niskiej temperatury nawiewu.Jak widać w tym przypadku połowa nagrzewnicy ma zatkane kanały więc w tym miejscu powietrze się nie nagrzewa.



Loganowe Owiewki

Temat pod etykietą ⇒ Owiewki .

Moja wersja Logana jest bez klimatyzacji w związku z tym nie ma innego wyjścia jak otwierać okno latem ,  a i czasem nawet zimą . Niestety nie da sie jechać z otwartym lub uchylonym oknem w trakcie opadów , nie mówiąc już o ulewach . Na szczęście ktoś mądry wymyślił owiewki na okna samochodu. Po kilku rozmowach z innymi szczęśliwymi posiadaczami owiewek postanowiłem również kupić i przekonać się czy faktycznie świetnie się sprawdzają .

Zakupiłem komplet 4 sztuk (prawa/lewa przód + prawa/lewa tył).
Oczywiście owiewki dedykowane do konkretnego modelu , znanej i dobrej firmy HEKO .



Z zakładaniem owiewek nikt nie będzie miał najmniejszego problemu dlatego nawet nie pokazuje zdjęć z montażu . Wystarczy opuścić szybę , w miarę możliwości przeczyścić uszczelki od wewnątrz , ściągnąć zabezpieczenie z taśmy dwustronnej na owiewce i wsunąć ją . Później docisnąć szybą i praktycznie gotowe . Producenci dorzucają do zestawu jeszcze specjalne metalowe spinki , chyba na wypadek gdyby taśma nie przymała .

Spinki montażowe
Cały montaż opisany jest w instrukcji dołączonej do owiewek .


Poniżej kilka moich fotek , myślę że poza praktycznym zastosowaniem owiewki również dodają uroku podkreślając linię stylistyczną Logana .







Etykiety

Archiwum bloga