piątek, 21 lipca 2017

Loganowy akumulator

Tym razem pod lupę pójdzie tytułowy  akumulator w moim Loganie, a z tego co widać na zdjęciach nie potrzeba lupy aby dostrzec w jego okolicach nieprawidłowości tudzież nieszczelności  !

W moim Loganie zainstalowany jest akumulator firmy widocznej na foto o parametrach również widocznych czyli 50Ah oraz 450A. Biorąc pod uwagę bzdury jakie ludzie wygadują na temat parametrów akumulatora zmuszony jestem dosłownie w kilku słowach opisać ich znacznie .
Na etykiecie akumulatora znajdują się trzy parametry oznaczone jednostkami V , A  i Ah .
co to znaczy ? Otóż wiedze na temat tych parametrów zdobywało się już chyba w szkole podstawowej ale poświęcę się i szybko opiszę najkrócej jak się da ! Pierwszy parametr oznaczony literką "V" to napięcie i jest to 12V (czyt.wolt). TIRy , traktory , motorowery, czołgi , itp... mogą mieć inne np. 6V , 24V czasem 48V itp... Kolejny parametr oznaczony literką A (czyt.amper)  to max prąd rozruchowy jaki można z akumulatora wyciągnąć . Ostatni parametr to Ah (czyt. amperogodzina) i chyba z tym właśnie parametrem ludzie mają największy problem ! Ah to nic innego jak tylko pojemność akumulatora.
Jak to rozumieć? tak że im większa pojemność tym dłużej będzie działać,to chyba oczywiste? Wyjaśnię na bardzo prostym przykładzie (przykład na akum. 50Ah) .

Żarówka 12W pobiera prąd wielkości 1A ,  prądu z akum. wystarczy wtedy na 50 godzin świecenia. Jeśli będzie żarówka  mocy 24W to jej pobór prądu wyniesie 2A  czyli analogicznie żarówka poświeci juz tylko 25 godzin itd... Podsumowując , oznaczenie Ah to podany czas na jaki starczy prądu przy poborze 1 ampera .

Wracam do tematu mojego akumulatora, otóż od pewnego czasu za każdym razem kiedy podnosiłem klapę jego widok mnie przerażał . Biały , dość gruby nalot na akumulatorze i elementach mocujących wskazywał chyba na jakieś wycieki elektrolitu . Nie pozostaje nic innego jak wyciągnąć akumulator , wyczyścić , uzupełnić wodą demineralizowaną czy destylowaną (różnica między innymi w technologii uzyskania wody bez minerałów + kilka szczegółów) następnie jeździć i obserwować :)


Do odkręcenia akumulatora potrzebna będzie grzechotka z nasadką 13 , klucz płaski 10 i 8.
W pierwszej kolejności mocowanie akumulatora czyli odkręcenie śruby nasadką 13 , jest dość długa ale odkręcenie nie sprawiło najmniejszego problemu , następnie kluczem 10 biegun ujemny  i  8 biegun dodatni .


Powyższe zdjęcie przedstawia miejsce na akum. oraz plastikową półkę akumulatora , którą można wyciągnąć bez odkręcania , widać że półka posiada rynienkę z otworem do którego od dołu podłączony jest gumowy przewód odprowadzający , być może konstruktor przewidział ewentualne wycieki z akumulatora , chociaż w moim przekonaniu takie zjawisko nie powinno mieć miejsca. Tak czy inaczej wszystko nadaje się do czyszczenia poczynając od półki kończąc na klemach itd...


Metalowe elementy mocowania jak i te znajdujące się pod półką zaczęły korodować , a że czyszczenie do zdrowej blachy i malowanie jest praktycznie niemożliwe więc potraktowałem to Cortaninem F , na jakiś czas zneutralizuje rdze i może zabezpieczy więc będzie OK .

Poniżej kilka zdjęć mojego ulubionego typu czyli "before/after"








Więcej informacji w manualu dostępnym na moim blogu w polecanym temacie  :

Manual - instrukcja serwisowa do pobrania

 plik :  Osprzęt elektryczny cz.2

Rozdział 80 - Akumulator : Demontaż/Montaż



Dużo więcej informacji  na temat akumulatora  :

http://www.stanczyk.pl/webpage/akumulator-jak-dbac-o-niego-jak-rozpoznac-jego-smierc.html


Aktualizacja 18.06.2019r

Niedawno , tj. dwa lata temu czyściłem akumulator z tego białego syfu , a tu znowu to samo .
Informowałem się na pewnym forum jaka jest tego przyczyna . Okazuje się że tyle przyczyn i porad ile ludzi na forum :

- akumulator się zaraz skończy (mam tak dwa lata) .
- wyczyść i daj wazeline na słupki
- kup nowy akumulator
- nie smaruj niczym słupków , wazelina wyschnie i będzie izolatorem  (nie wiedziałem że wazelina schnie)
- Akumulator jest nieszczelny w tych miejscach
- Zalej klemy wrzątkiem to osad zniknie w sekundę
- Ołów się utlenił na biegunach, wyczyść papierem ściernym lub szczotka drucianą i 
   nasmaruj    wazelina lub smarem grafitowym.
- Najlepszy smar miedziany bo smaruje uszczelnia i przewodzi
- zmień klemę na mosiężną ...stal wchodzi w reakcje
- Za suche nasmaruj
- Ludzie. Po pierwsze sprawdzić alternator bo jak podajr za duże napięcie to też tak będzie...
   nastepnie wyczyścić dokładnie i wazelina bezkwasowa dodatkowo sprawdzić masę.
- Akumulator jest dobry, kup smar miedziany i posmaruj kleme i po sprawie już nigdy 
   ci się tak nie zrobi, miałem tak samo i minołrok czasu nic się nie dzieje.
- Nic nie kombinuj tylko zbieraj kase na nowy akumulator, bo ten niebawem zakonczy zywot.
- Akumulatory całe lata były w produkcji jako nieszczelne i minimalne opary kwasu się 
   wydostawały. Jesli nalot powstaje to albo za mocno przykręcony aku i się rozszczelnił, 
   albo -jeśli starsza konstrukcja ładowanie zbyt wysokie i wodór się gwałtownie wydostaje - 
   wtedy te minimalne opar kwasu reagują ze stalą .Może masz nie dedykowany i 
   mocowanie go naciska niepoprawnie
- Starej daty mechanik powiedział mi że kawałek aluminium zamontować gdzieś 
   na akumulatorze, zrobiłem tak i problem znikł,polecam     
- Wymień klemy sprawdź ładowanie zasiarczony akumulator do wymiany
   [...] 




Co ja mam z tym teraz zrobić ? Póki co akumulatora nie wymienię na nowy bo ten wydaje mi się sprawny  . Nigdy nie było  z nim problemu , nawet w zimie po dłuższym postoju . Wyciągnąłem akumulator z Logana i przyjrzałem się jak wygląda.
Stwierdziłem że ja tam nigdzie nie wydze wycieku , a dodatkowo poziom elektrolitu utrzymuje się na poziomie oznaczonym jako max .


Dodatkowo zielone oczko sugeruje sprawny akumulator .
Wycinek z instrukcji ⇒ [...] Jeżeli w centrum wziernika widać zielony kolor oznacza to , że akumulator jest naładowany w co najmniej 65% [...]


Mam jeszcze jedną opcję aby go sprawdzić . Podłączyłem jeszcze prostownik do akumulatora i stwierdziłem że ładuje się normalnie , stopień naładowania również wskazuje ponad 65% więc ja tu nie widzę innego wyjścia jak wyczyścić akumulator , wyczyścić klemy i słupki i podłączyć go z powrotem .



Akumulator wyczyszczony , półka akumulatora również . Podłączam więc , ustawiam zegar no i trzeba będzie obserwować . Jak padnie , to padnie . Wtedy wymienię .



18.01.2020r

W nowym roku nowe części . Konieczna okazała się wymiana akumulatora , który miał już ponad 5 lat i odmawiał posłuszeństwa . Wystarczył dwudniowy postój i już nie miał siły ruszyć rozrusznikiem . Wcześniej robiłem duże dystanse więc była okazja do podładowania. Teraz , kiedy robię po kilka kilometrów dziennie akumulator nie ma kiedy się podładować . Napięcie ładowania mam OK ale dla pewności wszystko było sprawdzone specjalnym sprzętem , który stwierdził 27% sprawności akumulatora . Poza tym był zasiarczony i przeciekał  . Przy wymianie okazało się ze pod półką akumulatora nazbierał się niezły syf !

Kliknij aby powiększyć

Kliknij aby powiększyć

Kliknij aby powiększyć
Wyczyściłem , a miejsca pordzewiałe zabezpieczyłem brunoksem .
Na jakiś czas będzie spokój :-)

Etykiety

Archiwum bloga