piątek, 30 czerwca 2017

Pasek klinowy (Pasek akcesoriów)

zwany też paskiem alternatora czy paskiem akcesoriów .

W tym temacie opiszę jak naciągnąć pasek  w Loganie .Czynność ta jest banalnie prosta ze względu na sposób wykonania tego zabiegu , oraz  ze względu na bardzo łatwy dostęp do napinacza .
Dlaczego naciągać pasek ?
Powodem , dla którego naciągałem pasek było dość intensywne piszczenie spowodowane ślizganiem się paska .Zjawisko piszczenia pojawiło się u mnie po wymianie paska rozrządu więc wnioskować można że pasek alternatora został zbyt słabo naciągnięty (musi być ściągany przy wymianie rozrządu) .Inne przyczyny piszczącego paska to wyślizgane koła pasowe lub po prostu zużycie samego paska .
Z piszczeniem paska można sobie poradzić podobno na 3 sposoby w zależności od przyczyny ,bo przecież nie ma sensu naciągać paska , po którym widać że za chwilę się urwie .

-wymienić pasek
-naciągnąć pasek
-zastosować odpowiednie smarowanie dla poprawienia przyczepności.

Najczęściej pasek piszczy z samego rana po uruchomieniu silnika , zwłaszcza po deszczowej nocy, kiedy na jego powierzchni zbiera się wilgoć , po czasie piszczenie często ustępuje, aczkolwiek może się znowu pojawić kiedy obciąży się alternator , a najszybciej obciąża się go włączając duży odbiornik prądu jakim jest podgrzewanie tylnej szyby !


Z braku doświadczenia przy innych wymienionych wyżej czynnościach opiszę tylko naciąganie paska .Otóż  naciąga się odpowiednią rolką napinającą , która znajduje się po lewej stronie silnika .Aby zabrać się za robotę należy przygotować sobie grzechotkę z nasadką 13 oraz śrubę M8 długości minimum 50 mm (zakładam że tej śruby nie ma tam gdzie powinna być) . W pierwszej kolejności wkręcić śrubę oznaczoną numerem (3) w odpowiednie miejsce  , do takiej głębokości aby tylko oparła się o górną część napinacza .

Następnie nasadką 13  poluzować dwie śruby oznaczone numerami (1) i (2) .Jak łatwo się domyślić , dzięki śrubie (3) napinacz nie ucieknie do góry powodując całkowite poluzowanie
paska . Teraz jest kwestia naciągnięcia paska po przez dokręcenie śruby (3) , co za tym idzie wsunięcie napinacza w dół . W tym momencie pojawia się najczęściej zadawane pytanie - kiedy będę wiedzieć że jest naciągnięte dobrze lecz nie za mocno ?!
Otóż są różne szkoły jedne mówią o obracaniu paska  inne o naciskaniu itp...Zbyt mocno naciągnąć paska też nie wypada bo może się chociażby zerwać . Dlatego biorąc pod uwagę brak pewności co do napięcia paska , oraz łatwość wykonania tego zabiegu postanowiłem pasek naciągnąć tylko odrobinę , a ewentualnie jeśli to nie przyniesie efektu to w przyszłości znowu  o kolejną odrobinkę :)
Ile to jest odrobinka ?
No więc śrubą (3) wykonałem dwa pełne obroty ,  biorąc pod uwagę że  skok gwintu przy śrubie M8 wynosi 1,25mm to rolka musiała zejść w dół o 2,5mm , w moim przekonaniu jest to wartość optymalna. Następnie po dokręceniu śrub (1) i (2) temat piszczącego paska powinien być zamknięty.
W manualu dostępnym  na blogu jest opisane z jakim momentem wszystko dokręcać , aczkolwiek zdaje sobie sprawę z tego że nawet w warsztacie klucz dynamometryczny nie należy do często używanych narzędzi . Przekonany jestem że nie ma sensu dokręcać niczego w samochodzie do granic bliskich  zerwania gwintu  bo tylko wynikają z tego problemy , a śruba jak jest z czuciem dokręcona to sama raczej nie wypadnie. Dodatkowo jeśli już się ktoś na prawdę boi że napinacz się poluzuje proponuje na wszelki wypadek pozostawić śrubę (3).

Poniżej real foto napinacza :



Dodatkowe informacje na blogu pod tematem -> Manual - instrukcja serwisowa do pobrania
w pliku      -> Silnik i osprzęt silnika cz.2 
temat         -> GÓRA I PRZÓD SILNIKA
rozdział     -> 11A-13 , Pasek akcesoriów : Demontaż / Montaż


Zapraszam również do grupy Dacia - LogaNowe sprawki  na facebooku 


Etykiety

Archiwum bloga