poniedziałek, 7 maja 2018

Wyciek z układu chłodzenia ...

Miało być w temacie Drobne usterki Logana ,a okazało się jednak że jest troszkę pisania , więc zaczynam ...

Wracając z pracy oczywiście autem , w pewnym momencie zauważyłem wzrost temp. płynu .
Było gorąco , a ja chwilkę stałem więc uznałem że wzrost jest bardzo możliwy .Stojąc np. w korku wzrost temp. jest czymś normalnym , dlatego kiedy płyn nie jest chłodzony powietrzem podczas jazdy uruchamia się wentylator .Wyczytałem kiedyś  w internecie że jeśli wzrost temp podczas postoju w korku
jest niepokojący bardzo dobrze jest wtedy włączyć na maxa nawiew  gorącego powietrza.Nawiew taki  odbiera ciepło z silnika poprzez tzw. mały obiegu płynu w układzie chłodzenia Zrobiłem więc tak jak kiedyś  wyczytałem.Włączyłem nawiew , a tu nagle temperatura powietrza zaczęła spadać , natomiast temp. silnika wzniosła się do maxymalnej wartości Oczywiście znając poważne konsekwencje jazdy na przegrzanym silniku (zatarcie silnika,uszkodzenie uszczelki pod głowicą) natychmiast się zatrzymałem.


Bez wychodzenia  z auta domyśliłem się że takie zachowanie może być spowodowane
brakiem płynu w układzie chłodzenia . Zanim upewniłem się co jest przyczyną i zdecydowałem się na jakieś działanie silnik zdarzył już ostygnąć .(Nie wlewać NIGDY zimnej wody do tak rozgrzanego silnika)
Wyciek był dość spory poprzez przegniłe elementy chłodnicy , bez możliwości  zmniejszenia
ilości wypływającego płynu . Można w takim  wypadku wezwać lawetę lub wsiąść auto na hol.

 Ja zdecydowałem jednak iść do sklepu
spożywczego i zakupić  wode mineralną (nie gaz).Bez sensu lać płyn skoro i tak zaraz wycieknie , a to co zostanie  to będzie  wylane przy wymianie chłodnicy . Zaopatrzyłem się  w dwie butle 5L wody.Uznałem że kuracjusz będzie najlepiej pasował  do sytuacji .Wlałem do zbiornika wyrównawczego  około 3 litrów , zakręciłem silnikiem i dolałem jeszcze z litr .Wyciek wydał się stosunkowo mały ale to pewnie dlatego że w układzie chłodzenia nie było ciśnienia.


Postanowiłem wiec nie  zakręcać korka zbiorniczka ...
Przejechałem  z 5 km w takim stanie , jadąc oczywiście z włączonym nawiewem gorącego
powietrza . Nagle nawiew zaczął dmuchać chłodnym  powietrzem , natomiast wskaźnik wskazywał  temperaturę optymalną, więc wywnioskowałem że albo układ ma tak nisko poziom płynu że nie osiąga do najwyższego punktu jakim jest nagrzewnica albo jest zapowietrzony bo przecież go nie odpowietrzałem.Tak czy inaczej zatrzymałem się i skontrolowałem poziom wody .
Dolałem kolejny litr . Nawiew znowu zamienił się w suszarkę do włosów !
Jechałem zatrzymując się co kilka km, aż w końcu udało mi się pokonać ponad 25 km ,
nie przekraczając prawidłowej temperatury . Poszło 9 litrów Kuracjusza .
Dzięki expresowej reakcji  ze strony firmy InterCars udało mi się nabyć już dzisiaj
nową chłodnicę oraz płyn , bo przecież nie bede jeździł na kuracjuszu :-)
Jutro wymiana , a po wymianie podłączę laptopa do OBD2 i  pokaże   na filmiku przy pomocy wykresu co dokładnie się dzieje  przy wzroście temp. podczas pracy silnika .
Wyraźnie będzie widać jak skacze temperatura  kiedy  otworzy się termostat i jak spada kiedy uruchomi się wentylator lub włączy wspominany  nawiew ciepłego powietrza.
Zaobserwować będzie można również na wykresie jak temperatura rośnie jeszcze chwile
po zgaszeniu silnika  .

Nówka założona i zalana... czas podłączyć komputer :-)




Więcej informacji dot wymiany chłodnicy  znajdziesz w manualu u mnie
na blogu pod tematem  : Manual - instrukcja serwisowa do pobrania

Plik         :  Silnik i osprzęt silnika2.pdf

Rozdział :  19A

Temat    :   UKŁAD CHŁODZENIA Chłodnica: Demontaż / Montaż



Aktualizacja 01.12.2018r

Jakiś czas temu, w tym temacie wspominałem że po zgaszeniu silnika  temperatura płynu nadal podnosi się do góry . Obiecałem zademonstrować to zjawisko w jakimś filmiku i udało mi się dzisiaj przy okazji to nagrać.
Poniżej nagranie i opis :










Wykres górny to temperatura płynu .
Wykresem środkowym nie zawracać sobie głowy bo potrzebny mi był do innego celu.
Wykres  na samym dole to obroty silnika . Specjalnie dorzuciłem wykres z obrotami aby było  widać że faktycznie silnik nie pracuje . Jak widać obroty silnika utrzymują się na poziomie 750/800 . Po wyłączeniu silnika (44 sekunda filmu) wykres obrotów oczywiście spada do zera , a górny wykres z temperatury zaczyna iść ku górze .Widać  ze faktycznie temperatura idzie nadal w górę , ale nie ma się czym martwić . Kiedy znowu uruchomi się silnik wtedy bardziej rozgrzany płyn trafi z bloku silnika do obiegu i dalej do chłodnicy.

Więcej informacji dot. układu chłodzenia w tematach :
Termostat - wymiana/naprawa
Termostat - diagnostyka
Czujnik temperatury płynu vs wskazania

Etykiety

Archiwum bloga