niedziela, 9 lutego 2020

Pompa wspomagania kierownicy - wymiana

Przyszedł czas na kolejne wyzwanie . Tym razem bohaterem dnia została tytułowa pompa wspomagania kierownicy . W tym temacie podzielę się swoim doświadczeniem w zakresie  wymiany pompy wspomagania .Być może w późniejszym czasie dorzucę temat z budową i regeneracją . Pompę wymieniam  z powodu wycieku , który  zlokalizowałem przy osi koła pasowego .  Pierwszy problem pojawił się już przy zakupie pompy . Dostępna była pompa bez koła pasowego lub z kołem ale sześciorowkowym gdzie mój pasek akcesoriów ma tylko 5 klinów . Przekładać koło  z pompy do pompy mi się nie uśmiecha bo jak coś pójdzie nie tak , to zostanę bez pompy , a wymiana musi zakończyć się tego samego dnia . Nie będę już opisywać co robiłem i jak kombinowałem ale ostatecznie okazało się że jednak ma być koło z 6 rowkami i pasek z 5 klinami 😃

Na każdej używanej pompie widać nawet wytarte tylko 5 rowków :

Kliknij aby powiększyć
Gdybym był mechanikiem to może bym o tym widział , ale znalazłem w manualu również opis z ilustracją  potwierdzająca słuszność mojego spostrzeżenia .

Kliknij aby powiększyć
Kupiłem więc pompę . Wspominałem kiedyś że nie wiem jak długo będę jeszcze jeździć Loganem dlatego po raz pierwszy kupiłem coś używanego . Jaka by nie była , na pewno będzie lepsza od mojej obecnie cieknącej .

Kliknij aby powiększyć
Pompa i narzędzia to nie wszystko . Potrzebny jest jeszcze nowy  płyn .
W przypadku Dacii Logan producent zaleca Elfmatic G3 albo inny klasy Dexron III.
Do uzupełnienia całego układu potrzeba około litra płynu .

Czas na wymianę . Teoretycznie w pierwszej kolejności należałoby się pozbyć się płynu . Strzykawką wyciągnąłem ze zbiorniczka  ile się dało reszte zlałem przy pompie . Uważam że niepotrzebnie sie bawiłem tracąc czas . Najwygodniej całość zlać do jakiegoś  pojemnika ale o tym napiszę później .  Dziele się więc moim doświadczeniem , które dzisiaj zdobyłem i radzę robotę zacząć od ściągnięcia paska akcesoriów . Do tego zadania trzeba zaopatrzyć się w nasadkę 13 i grzechotkę .


Śruby [1] i [2] poluzować (nie wykręcać) i jeśli jest śruba z góry [3] wtedy należy ją wykręcać aby rolka poszła ku górze luzując pasek . Jeśli śruby nie ma to trzeba się w nią zaopatrzyć bo i  tak będzie później potrzebna do naciągania paska . Więcej info w manualu dostępnym na blogu :

Plik  -  Silnik i osprzęt silnika 2.pdf
Strona 108 , Rozdział 11A - GÓRA I PRZÓD SILNIKA
Pasek akcesoriów: Demontaż / Montaż 11A-1

Kolejna sprawa to odkręcenie pompy . Znalazłem opis w manualu :

Kliknij aby powiększyć
Ja straciłem bardzo dużo czasu próbując dokonać tego od góry i niestety nie udało mi sie . Podniosłem samochód , zdemontowałem osłonę silnika i wtedy dostęp był już znacznie lepszy . Niepotrzebnie straciłem  ponad godzinę , mogłem od razu położyć się pod autem i wykręcać . Zanim jeszcze odkręci się pompę można odłączyć  biegnące do niej przewody z płynem . Końce przewodów wyglądają tak :

Kliknij aby powiększyć
Jeden przewód jest gumowy z metalową obejmą i ten przewód najlepiej odpiąć aby zlać płyn . Drugi przewód jest metalowy ale trzeba uważać aby nie zgubić gumowej uszczelki (patrz strzałka) . Do tego przewodu przygotować sobie płaski klucz 17 . Kiedy poodpina sie przewody , wtedy przyjdzie kolej na odkręcenie pompy . Od dołu poszło mi to bez większego problemu . Śruby nie były zapieczone , zardzewiałe itp... Myśle że były dokręcone max  40Nm .


Po odkręceniu pompa wychodzi  bez problemu . Aha , są 3 śruby do odkręcenia . Jedna od strony króćca , dwie kolejne niestety za kołem pasowym . Dlatego trzeba odrobinę cierpliwości aby je wykręcić . do tego zadanie nadaje sie jedynie grzechotka i nasadka 13 . Teraz nie pozostaje nic innego jak zainstalować nową pompę . W moim przypadku wszystko było zalane płynem dlatego musiałem poświęcić troszkę czasu na czyszczenie . Pompa siedzi , przewody podłączone , osłona przykręcona . Czas założyć pasek akcesoriów , jednak wcześniej wypadałoby jeszcze odtłuścić wszystkie koła . Przypominam że pasek  na każdym kole ma być założony tak aby wolny był każdy zewnętrzny ząb koła . Jeśli napinacz nie miał śruby [3] wtedy trzeba w takową się zaopatrzyć, tj. gwint M8 , długość około 50mm . Ja paska nie naciągam mocno . Najbliższe dni pokażą czy jest wystarczająco . Jeśli rano włącze ogrzewanie szyby i będzie piszczał wtedy go dociągnę .  Ostatnia rzecz to zalanie układu płynem . Sugeruje przed tą czynnością wyczyścić sobie zbiorniczek . Byłoby też dobrze pozbyć się reszty  starego płynu z maglownicy bo w moim i pewnie nie tylko w moim przypadku nie wygląda on rewelacyjnie .

 
Aby z maglownicy zlać stary płyn  należy odłączyć od zbiorniczka przewód powrotny i skierować go do jakiegoś naczynia na odpady .Kruciec z tego przewodu należy czymś zatkać . Następnie uruchomić silnik i kręcić kierownicą raz w prawo, raz w lewo jednocześnie uzupełniając płyn  w zbiorniczku . Ja pół litra starego płynu jeszcze zlałem . Na zdjęciu stary płyn po lewej :

Kliknij aby powiększyć
Małe podsumowanie na zakończenie tego tematu .
Czas potrzebny na wymianę to , hmmm..... ja się bawiłem 4 godziny , teraz z doświadczeniem  myśle że w dwie na spokojnie bym się wyrobił . Ze względu na trudny dostęp do śrub stopień trudności oceniam na 5 w skali 1-10 .Po wymianie pompy i płynu nie  mogę stwierdzić że wspomaganie pracuje lepiej , nie widzę żadnych zmian . Stary płyn najlepiej wylać gdzieś w lesie żeby nikt nie widział . Oczywiście żartuje !!! Stary płyn mam zlany do pojemniczka i oddam do utylizacji razem z olejem silnikowym . Mam już zaplanowaną wymianę oleju za dwa tygodnie .   Stara , cieknąca pompa będzie rozebrana na drobne i prawdopodobnie pojawi się na blogu w temacie "Pompa wspomagania kierownicy - regenerować czy wymieniać ? "
Poniżej wrzucam kilka dodatkowych fotek :


Kliknij aby powiększyć

Końcówka przewodu z uszczelką
Strzałka wskazuje miejsce śrub za kołem . Są tam około 3cm
przestrzeni więc strasznie trudno manewrować .

Nasadka przechodząca przez koło pasowe

Oryginalny zacisk przewodu

Nasadka przechodząca przez otwór w kole z pompy.
Mój pasek jeszcze w idealnym stanie


Etykiety

Archiwum bloga