sobota, 30 czerwca 2018

Narzędzia : ustawianie zbieżności

Przyszedł czas na samodzielne ustawienie zbieżności w Loganie .
Kiedyś , chyba w temacie o wymianie wahacza wspominałem że się za to zabiorę  i to jest
własne te chwila :-) Miałem już wcześniej jechać ustawiać zbieżność ale wolałem z tym 
poczekać do wymiany sprzęgła gdyż  po niej i tak bym musiał kolejny raz robić zbieżność 
ponieważ rozbierane było zawieszenie .Ponad to zauważyłem jeszcze na zimowych oponach że 
tnie je od zewnętrznej strony :/ Podobno jeśli zwiększamy zbieżność to koła pochylają się górą do siebie (wynik dodatniego kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) tym sposobem można skorygować symetryczne ścinanie boczne opony.Wyczytałem też że jeśli zużycie opon prawa/lewa jest lustrzanym odbiciem to przy niewłaściwej zbieżności nie będzie ściągać auta w żadną konkretną stronę i tak też jest w moim przypadku . 
Przestudiowałem dość sporą ilość materiału dot. zbieżności i zdecydowałem się w końcu na test ze sprzętem , który sam wykonałem :-)W internecie  można znaleźć mnóstwo samoróbek sprzętu i wiele sposobów na ustawienie zbieżności , od konkretnych przyrządów po zwykłe jakieś listewki , blachy przykładane do kół , czy nawet jakieś stare , krzywe deski przykładane do opon (kpina) !
Ja zdecydowałem się przetestować ustawienie  zbieżności na tzw. sznurek , lecz zamiast 
sznurka wykorzystam coś nowocześniejszego - laser :-)
Poniżej na zdjęciu przedstawiam  kilka detali ,które wykonałem do zbudowania mojego 
sprzętu .Konstrukcja to profil aluminiowy (kwadrat 20mm) , kątowniki ,uchwyty ,prowadnice itp.
wszystko robione pod konkretne wymiary więc raczej nie do kupienia w sklepie .
 


Sprzęt jako tako już jest , więc opiszę w kilku słowach zasadę pomiaru.
Prawidłowo ustawione koła w Loganie czyli samochodzie  z napędem na przednią oś to
ustawienie rozbieżne (-) , natomiast w samochodzie  z napędem na tył - zbieżnie (+).

 Ja wstępnie w ramach testu postaram się ustawić  koła na tzw. zero. Czyli nie będzie odchylenia kół w żadną stronę . Lepsze ustawienie takie niż ustawienie gdzie każde koło jedzie w inną stronę.
Po zakończeniu ustawiania pojadę do warsztatu ponownie  na ustawianie zbieżności i poproszę o wydruk  przedstawiający geometrie kół .
Przy okazji jeśli mowa o geometrii to pozwolę sobie wyjaśnić o co chodzi . Mianowicie , kiedy mówimy "geometria"  wtedy mowa jest o wszystkich elementach takich właśnie jak zbieżność , kąt pochylenia koła , kąt pochylenia sworznia zwrotnicy , kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy itp...Czyli zbieżność to jeden z elementów geometrii .Wracając do tematu, ustawiam przyrząd na tylnym kole tak aby "szczerbinki" przez które przechodzi laser były w identycznych odległościach w stosunku do krawędzi felgi .
W ten sposób wiem że promień leci idealnie równolegle do felgi. Mój sprzęt ma możliwość  regulacji  ustawienia szerokości felgi oraz odległości od felgi w każdym punkcie mocowania .Następnie na koło przednie mocuje kolejny przyrząd , tym razem z pewnego rodzaju liniałami . Normalnie mógłbym puścić "sznurek" w taki sposób aby znajdował on się on w idealnej , równej odległości od piasty koła przedniego i  tylnego ale w teorii , a nawet w praktyce nie można tak postąpić ponieważ w większości samochodów rozstaw osi przedniej i tylnej nie jest taki sam .W Loganie - tył 1470mm , przód 1480mm .Poniżej prosty schemat działania jakie chce przeprowadzić :

Punkty A i B podczas mocowania sprzętu muszą być idealnie ustawione tak aby ich wartości się równały , natomiast nie będę ustawiać  lasera do środka regulowanego koła  bo jak już wspomniałem tam wartość będzie inna niż w punktach A i B. Najprościej chyba będzie po prostu ustawiać koło tak aby uzyskać równość po między punktami C i D .W przyszłości , w zależności od wyników być może popracuje nad ustawieniem kąta rozbieżności . Tym czasem  jest to tylko test ustawienia na zero.

 Co z innymi elementami geometrii ? Otóż NIC !  Moje praktyczne doświadczenie nabyte podczas nie jednej naprawy zawieszenia pozwala mi stwierdzić że nie ma tam żadnych innych elementów , które można w jakiś sposób regulować ! Jedyna regulacja jaka jest to tylko na końcówce drążka .
Jak pisałem na samym początku , ścinanie opon nie jest kwestią stricte nieprawidłowego nachylenia koła gdzieś tam na jakieś śrubie , a złą zbieżnością przez co koła pochylają się górą . Samego pochylenia nie da się w Loganie regulować  na amortyzatorze  czy jeszcze gdzieś indziej . Z resztą w manualu można doszukać się informacji odnośnie tego zagadnienia :


Dwie ważne rzeczy przy ustawianiu zbieżności .Pierwsza to blokada kierownicy , która musi być przy ustawianiu , niekoniecznie przy samej kontroli zbieżności . Druga rzecz to ślizgi pod koła.Chodzi o to aby koła (czyt. opony)  bez większego trudu pokonały siły tarcia w czasie regulacji.Ja jako ślizgi wykorzystam kawałki płytek poliwęglanowych między ,które umieszczę troszkę smaru.

Czas na zajęcia praktyczne :-)
Z czasem decydowałem jednak że będzie inaczej .
Nie będę regulować niczego . Najpierw dokonam pomiaru , następnie udam się do wykwalifikowanego warsztatu na ustawienie zbieżności , później dokonam kolejnego pomiaru i przeanalizuje wyniki .



Ze względu na urlop wyniki pomiaru i analizy opublikuje gdzieś za około 3 tygodnie :-)
Zobaczymy co z tego wyjdzie . Myślę że będzie OK , w końcu kiedyś nie było takiego sprzętu jak dzisiaj , a udawało się to zrobić ...


Na zakończenie :
Efekt prostowania kierownicy podczas jazdy nie ma nic wspólnego ze zbieżnością tylko z pochyleniem osi sworznia zwrotnicy. Pochylenie to powoduje że podczas skręcania kół,przód samochodu unosi się,a grawitacja powoduje że koła prostują się. Ponieważ sworznie są pochylone "do środka" to najniższe położenie nadwozia jest wtedy gdy koła są skierowane do jazdy na wprost.

Etykiety

Archiwum bloga