niedziela, 18 czerwca 2017

Czujnik temperatury płynu vs wskazania

Pewnego słonecznego dnia stojąc w korku zauważyłem dziwne wskazanie temperatury płynu chłodzącego , dziwne ponieważ  wskazanie ograniczyło się tylko do dwóch cegiełek gdzie zawsze były  cztery (wyświetlane są parami) zwłaszcza że postój w korku powoduje rozgrzanie silnika do tego stopnia że włącza się wentylator , co też się stało , a wskaźnik nadal stał w miejscu pokazując niedogrzany silnik . Termostat wykluczyłem ponieważ w jakiej pozycji by się nie zablokował to z pewnością silnik  nie byłby niedogrzany , otwarty działał by normalnie , z kolei zamknięty spowodowałby przegrzanie silnika  , a tu ciągle widać brak cegiełek na wyświetlaczu .Zapowietrzenie czy brak płynu w układzie również nie spowodowałoby  wskazania niedogrzania silnika oraz zakłóciłby może prace nagrzewnicy objawiając się niezbyt ciepłym powietrzem z nawiewu , a tak nie było ....


 W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem  było po prostu podłączenie Logana do komputera i też tak zrobiłem przy pomocy odpowiedniego kabla USB i oprogramowania DDT2000 . Wskazanie temperatury znajduje się w  SIRIUS32 -> Trame10.



Po podłączeniu kontrole temperatury rozpocząłem od zimnego silnika  i obserwowałem jak ładnie rośnie , następnie podręcznikowo otworzył się termostat przy temp. 89 stopni co można było zaobserwować po chwili spadkiem temperatury na wykresie ,  znowu  wzrost temperatury do 95 stopni i wałczenie się wentylatora  co wyraźnie skutkowało spadkiem temperatury do temp. roboczej tj. około 90 stopni . Obserwując  prace silnika jednocześnie stan temperatury dochodzę do wniosku że wszystko jest  w jak najlepszym porządku  po za wskazaniem na wyświetlaczu , które przez cały czas badania utrzymywało  tylko dwie cegiełki ...


Przyszedł czas na wnioski , które  ewidentnie wskazywały tylko i wyłącznie niewłaściwą sygnalizacje temperatury . Skoro komputer pokazuje prawidłową temp. a wskazanie jest inne to nasuwa się tylko jedno logiczne wytłumaczenie - dwa czujniki ! Jeden podłączony do ECU (Engine Control Unit) ,a drugi do wskaźników .


Po wnikliwej analizie okazało się że moja teoria dwóch czujników jest bardzo trafna aczkolwiek po za jednym szczegółem :) Nie ma dwóch czujników ! Jest jeden  ale... ma wbudowane dwa termistory czyli po prostu sensory , co od razu wyjaśnia więcej niż dwa piny we wtyczce czujnika . Wystarczy spojrzeć na obraz przedstawiający czujnik , widać na nim dwa sensory z czego jeden połączony jest z masą .

Zagłębiając się w tym temacie dochodzę do schematu połączenia czujnika który potwierdza moją teorie i dwóch obwodach .


Wymiana czujnika jest rzeczą banalnie prostą , nie wymagającą specjalnych narzędzi czy jakiegoś przygotowania . Troszkę chyba nietypowy płaski klucz 21 poradził sobie z wykręceniem w brew pozorom "zapieczonego" czujnika . Wymianę czujnika zrobiłem  na szybko w rozumieniu  takim iż poluzowany czujnik odkręcałem ręką , następnie po wyciągnięciu szybko zapchałem palcem otwór
 aby nie wyciekło za dużo płynu na podłożoną szmatę , następnie nowy czujnik i już na spokojnie dokręcanie z wyczuciem , wtyczka i gotowe , bo chyba nie muszę pisać że wypadało by po sobie posprzątać :)

Minął tydzień od wymiany , a wskazania temp. płynu są cały czas w normie :)
Obok fotka starego czujnika...
Dodatkowe informacje dot. czujnika temperatury płynu znajdują się na blogu  w polecanym poście Manual - instrukcja serwisowa do pobrania pod tematem Silnik i osprzęt silnika2.



Na zakończenie ....Jeśli stoisz w korku i widzisz że temperatura płynu podniosła się do niebezpiecznie wysokiego poziomu to włącz sobie nadmuch gorącego powietrza w samochodzie kierując w miarę możliwości strumień powietrza za okno . Gwarantuje że temperatura płynu spadnie co najmniej o 5 stopni  , a uchronić to może przed zagotowaniem i konsekwencjami z tego tytułu ...

Etykiety

Archiwum bloga