niedziela, 20 maja 2018

Wymiana oleju w skrzyni biegów

Jeden z najprostszych  zabiegów , aczkolwiek nie wiem czy koniecznych.
Stopień trudności 2 na 10. Łatwiej już chyba tylko zmienić koło :-)
Czy i kiedy wymieniać  ? hmmm....
Producent nie podaje nic oprócz enigmatycznego "olej wystarcza na całe życie auta" .
Jedni mówią żeby wymieniać co 90 tys. km , inni że co 120 tys. 
Niektórzy wymienili i zaobserwowali łatwiejsze wrzucanie biegów  .
Wyczytałem też że po 150 000km ze  skrzyni ,przy wymianie spływał praktycznie nowy olej ,
aż żal było patrzeć . Moim zdaniem na pewno wymiana nie zaszkodzi , a niewątpliwie 
będzie miała pozytywny wpływ na żywotność synchronizatorów .

Nie bede wrzucać zdjęć  z wymiany bo nie wymieniałem osobiście .
U mnie olej był spuszczony przy wymianie sprzęgła , natomiast ja  z powodu 
wycieku przy półosi musiałem szybko uzupełnić jego poziom .

Olej zalecany przez producenta to ELF 75W80.
do skrzyni wchodzi  dokładnie 3,1 litra .


Korek spustowy (1) i korek wlewu (2)   są w takim miejscu że nie da się tego inaczej 
wykonać jak tylko od dołu zdejmując osłonę silnika .



Spuścić olej do miski  wykręcając  korek spustowy kluczem kwadratowym 8mm.
Zakręcić korek pamiętając o uszczelce , następnie odkręcić korek wlewu (2) i najlepiej 
za  pomocą rurki i lejka wlewać powoli od góry olej do skrzyni .


Olej wlewać do momentu aż jego poziom podniesie się do krawędzi korka i zacznie wypływać .
Jak już wspominałem wcześniej , ja dolewałem tylko ,więc na drugim końcu rurki miałem 100ml strzykawkę więc mogłem uzupełnić braki leżąc pod autem . Szczęście w nieszczęściu jest takie że zawczasu zauważyłem wyciek oleju.



Na początku ciężko było stwierdzić gdzie jest nieszczelność. Umyłem wszystko zapaćkane olejem , przejechałem kilka kilometrów i się okazało że to jednak półoś z lewej strony, ale o tym w innym temacie ...Podejrzewałem że coś zaczyna się gdzieś dziać ponieważ na biegu jałowym dochodziły "dźwięki" ze skrzyni czego wcześniej  nie było , aczkolwiek  nie stwierdziłem trudniejszego wbijania biegów mimo że dolałem aż litr !
Gdybym nie zauważył w porę wycieku skończyło  by się to bardzo dotkliwie dla portfela .
Domyślam  się  tylko że nieszczelność mogła powstać kiedy ruszało się półoś przy wymianie 
sprzęgła , natomiast później przy wymianie chłodnicy nie było to zauważone gdyż cały dół skrzyni i silnika był zalany płynem chłodzącym.



Na koniec  roboty założyć tę nieszczęsną osłonę silnika .


Więcej informacji na blogu : Manual - instrukcja serwisowa do pobrania

Plik         : Układ napędowy.pdf
Rozdział : 21A MECHANICZNA SKRZYNIA BIEGÓW

Aktualizacja : 30.05.2018r 






Rurka zakupiona w sklepie zoologicznym idealnie nadaje się  do wlewania oleju przez lejek . Średnica zewnętrzna rurki 16mm  wchodzi do skrzyni biegów z minimalnym luzem ! Polecam :-)


 Aktualizacja 18.08.2018r

Kolejna aktualizacja , tym razem troszkę obszerniejsza ...
Pierwsza sprawa najważniejsza tyczy się oleju do skrzyni .
Na początku tematu pisałem  że jest to olej 75W80 ale nie dodałem jednego ważnego parametru ,
którym jest klasa jakości API. W pewnym uproszczeniu określa ona zawartość dodatków i uszlachetniaczy, które nadają olejowi specyficzne właściwości.
 Poszedłem do sklepu poprosiłem o olej do skrzyni 75W80 i taki mi sprzedali, dopiero później wyszło ze ten wynalazek  z Jasła ma parametr GL5 ,zamiast GL4 .Ta istotna różnica polega na tym że GL5 to olej z takimi dodatkami , które mają negatywny wpływ na brąz czy mosiądz.Dlatego wlewając olej klasy GL5 do skrzyni zaczynają korodować synchronizatory ! Olej tej grupy nadaje się tylko do
mechanizmów różnicowych znajdujących się po za skrzynią biegów .
Po uzupełnieniu oleju w skrzyni odczułem różnice podczas zmiany biegu.Wcześniej  bieg wchodził płynnie , bez najmniejszego oporu do samego końca .Teraz odczuwalny jest mały opór ,bieg nie wchodzi płynnie , a  wskakuje przy odrobinie większej sile podczas zmiany.
Podczas testu polegającego na zmianie biegu przy bardzo wysokich obrotach stwierdziłem że synchronizatory raczej są  sprawne ponieważ nie występował typowy zgrzyt kół zębatych  :-)Po zmianie oleju na prawidłowy czyli GL4 praca skrzyni ulegała minimalnej poprawie ;/
Do dzisiaj nie wiem czy pogorszenie pracy skrzyni wystąpiło na skutek wlania złego oleju czy przyczyną była długotrwała jazda z niskim poziomem ? (wyciek z półosi)

Tak czy inaczej przyszedł czas na mały experyment :-) CERAMIZER !
Wszędzie zachwalany produkt , reklamowany  przez mechaników , testowany nawet przez M4K.
Nie spotkałem się z negatywną opinią więc postanowiłem go osobiście przetestować .
Ceramizer z przeznaczeniem do skrzyni (są też inne) ma szeroką game działania :


- Ułatwia zmianę biegów. 
-Wycisza pracę skrzyni biegów, tylnich mostów, przekładni, reduktorów.
 -Zmniejsza wibracje i hałas.
 -Wielokrotnie wydłuża trwałość mechanizmów, nawet do 10-ciu razy.
 -Regeneruje i zabezpiecza powierzchnie tarcia podczas eksploatacji i bez demontażu obrabianego zespołu 

   poprzez tworzenie warstwy ceramiczno-metalowej wypełniającej, pokrywającej i wyrównującej zarysowania, 
   defekty i wyżłobienia.
-Efektywna trwałość odbudowanej powierzchni - gwarantowana do 100 000 km przebiegu.
-Efekt odbudowanej powierzchni pozostaje również po kolejnych wymianach oleju

    (przynajmniej na 100 000 km przebiegu samochodu).
-Zastępuje w większości przypadków naprawy, zmniejszając wielokrotnie koszty naprawy w 

   porównaniu z tradycyjnym remontem.
-Przyczynia się do zwiększenia niezawodności i sprawności mechanizmu tym samym zwiększa bezpieczeństwo w     
   ekstremalnych warunkach eksploatacji.
-Utwardza i podwyższa odporność na zużycie trących się powierzchni, nawet 10-cio krotnie. 

   Mikrotwardość - 4000-4500       MPa (400 - 450 kG/mm2 ) (dla porównania mikrotwardość stali wynosi 
   przeciętnie 60 kG/mm2). Wytrzymałość na ściskanie: 2500 MPa (250 kG/mm2).
-Obniża wytwarzanie ciepła pomiędzy trącymi się metalowymi częściami.   
    W warunkach niedostatecznego smarowania (np. przy wycieku oleju) wytworzona warstwa umożliwia 

    czasowo dalszą pracę urządzenia bez jego zniszczenia.
    W przypadku awaryjnego wycieku oleju, wytworzona warstwa ceramiczno-metalowa umożliwia kontynuację 

    jazdy (nawet ponad 500 km).
-Przedłuża okresy między wymianami oleju, zmniejszając jego zużycie.
-Zabezpiecza podzespoły przed korozją i agresywnymi substancjami chemicznymi 

   (ważne w przypadku stosowania gorszej jakości olejów).
-Chroni środowisko naturalne.
-Wymiernie zmniejsza koszty przyszłych napraw urządzeń.
-Zatrzymuje i zapobiega powstawaniu pittingu.  


Sprawdziłem ...



Wstępnie ceramizer ma zadziałać , o ile dobrze pamiętam po przejechaniu około 400km , a cały proces ceramizacji trwa do około 1500km . 

Przejechałem 400km ...hmm...
Różnica na chwilę obecną jest praktycznie niezauważalna ...
Na pewno praca skrzyni biegów nie uległa wyciszeniu .
Mam też wątpliwości co do ułatwienia wrzucania biegów ,ponieważ różnica jest na 
tyle mała  że mogę ją potraktować jako działanie siły sugestii ...
Zobaczymy jak będzie po zakończeniu procesu ceramizacji ....


 Aktualizacja : 31.08.2018r

Dzisiaj już , po przejechaniu 1500km  proces ceramizacji podobno się zakończył .
Niestety jestem rozczarowany , a nawet bardzo rozczarowany ponieważ miałem nadzieję że 
zachwalany wszędzie produkt w minimalnym chociażby stopniu da się odczuć w działaniu .
Biegi wchodzą identycznie tak samo jak wchodziły przed zastosowaniem  ceramizera .
Skrzynia wcale nie pracuje ciszej , a nawet zastanawiam się czy nie poszło to w drugą stronę.
Pozostałych wartości , na które miał rzekomo mieć wpływ ceramizer nie jestem w stanie sprawdzić . Szkoda że nie zadziałało bo w najbliższym czasie planuje inny bardzo ciekawy test , niestety w tym przypadku ceramizer przeznaczony do oleju silnikowego zostanie  wykluczony ...
Troszkę się zawiodłem więc raczej nie polecam 👎.

Etykiety

Archiwum bloga