Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji to prawdopodobnie zostanie ona zasygnalizowana migającą kontrolką check engine. Dlatego najlepiej najpierw sprawdzić sobie czy iskra występuje na wszystkich świecach . Opisywałem już na blogu w temacie wymiana świec , jaka powinna być prawidłowa odległość między elektrodami . Prawidłowa wynosi 0,95mm -+ 0,05 przy czym posiadając instalację LPG ta odległość powinna być w dolnej tolerancji . Mniejszy opór elektryczny pomiędzy elektrodami stanowi mieszanka benzyny z powietrzem niż gazu z powietrzem . Dlatego warto rzucić okiem jaki jest stan świec , jaką mają szczelinę i zastanowić się kiedy były ostatnio wymieniane .
Kolejna rzecz to kable zapłonowe lub tzw. kable wysokiego napięcia (kable WN). Nie bede powtarzać tego co pisałem w temacie głównym odnośnie kabli . Dodam tylko że problem kabli może wynikać również z uszkodzenia przez gryzonie np. kuny . Usterka raczej łatwa do zdiagnozowania . Idąc w Loganie po kablach w dalszej części mamy cewkę zapłonową . Jeżeli nie ma iskry na żadnej świecy to najprawdopodobniej z powodu cewki . Teraz są dwie opcje , albo cewka sama w sobie nie daje iskry ponieważ jest uszkodzona albo problem tkwi przed cewką . Gdyby jednak cewka miała przebicia to i tak jeszcze da rade silnik uruchomić . Będą się iskry sypały , ale silnik odpali , będzie co prawda szarpać lub sie dławić ale odpali . Miałem kiedyś taki przypadek. Cewka iskrzyła na zewnątrz , silnik jako tako pracował ale było już czuć przypalany plastik z obudowy cewki.
Z ciekawości odłączyłem wtyczkę z kablami sterującymi cewką licząc na pojawienie się jakiegoś błędu , ale się przeliczyłem ... żadnego błędu .
Teraz dochodzę do najczęstszej przyczyny braku iskry w Loganie ! Usterka jest dość powszechna w tych silnikach . Chodzi o czujnik położenia wału korbowego . Czujnik ten ma za zadanie "informować" sterownik silnika w jakiej pozycji są tłoki .Mówiąc krótko , dzięki tej informacji sterownik wie , w którym momencie ma się pojawić na świecy iskra aby zapalić skompresowaną mieszankę . Usterka czujnika lub obwodu czujnika doprowadzi do braku iskry .
Właśnie z tego powodu kiedyś nie odpaliłem auta .Opisałem to na blogu w kilku słowach w temacie ⇒ Czujnik położenia wału korbowego. Temat ten pochodzi z początków bloga dlatego nie jest jakoś specjalnie dopracowany . Jeśli chodzi o czujnik to znajduje się on po prawej stronie obudowy filtra powietrza .
Usterka czujnika nie była sygnalizowana żadnym błędem . Po odłączeniu wtyczki silnik oczywiście nie odpala , a sterownik również nie zwraca żadnego błędu . Więcej informacji w manualu :
Plik - Silnik i osprzęt silnika2.pdf
Strona 333
Rozdział 17B - Czujnik prędkości obrotowej i położenia silnika .
W skrajnych przypadkach może okazać sie że za brak iskry odpowiedzialna jest usterka sterownika silnika . W manualu , również w rozdziale 17B znajdziesz opis ➾ Komputer wtrysku benzyny .
Póki co , tyle w tym temacie . Nie jestem mechanikiem więc mogłem coś pominąć . Dzielę się tu tylko swoimi doświadczeniami . Dorzucę aktualizacje jeśli wyjdzie coś nowego .
⇒ Kręci ale nie odpala
⇒ Kręci nie odpala-brak paliwa
⇒ Kręci nie odpala-brak powietrza
⇒ Wymiana świec
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz