niedziela, 16 lutego 2020

Kręci nie odpala - brak powietrza


Brak powietrza to chyba najrzadsza przyczyna , z powodu której silnik odmawia posłuszeństwa . 
Zacznijmy od początku . Przy rozruchu silnika nie stwierdzamy zasysania powietrza przez otwór w obudowie filtra powietrza . Pomijam już rurę dolotową do obudowy  bo ciężko taką średnice zapchać z dnia na dzień , no chyba że jakieś zwierze np.szczur wejdzie na siłę i utknie w środku , co też wydaje mi się wysoce nieprawdopodobne. Następnie co może utrudnić dolot powietrza  to sam filtr powietrza , chociaż on też nie zapycha się z dnia na dzień do tego stopnia aby całkowicie uniemożliwić przepływ powietrza . Jeśli ktoś się uprze to może próbować odpalić auto bez filtra , wtedy upewni się że to faktycznie nie  jego wina .

Kliknij aby powiększyć

Dochodzimy do miejsca  gdzie najprawdopodobniej wystąpił problem .Tym miejscem jest przepustnica . W dwóch słowach omówię budowę i działanie tego urządzenia .
Osobiście rozbierałem i czyściłem przepustnice oraz wymieniałem silniczek krokowy więc mogę się wypowiedzieć . Krótko mówiąc przepustnica służy do dawkowania ilości powietrza .

Kliknij aby powiększyć

Przepustnica w Loganie sterowana jest linką, która biegnie do pedału przyśpieszenia . Naciskamy "gaz" , skrzydełko w środku odchyla się i wpuszcza powietrze , mniej lub więcej w zależności od stopnia wychylenia . Natomiast na biegu jałowym , kiedy nie naciskamy na gaz , skrzydełko zamyka dolot powietrza lecz silnik nie gaśnie ponieważ przepustnica wpuszcza odpowiednią ilość bocznym kanałem dolotowym . Tą  ilością  steruje  wbudowany  w  przepustnicę  silniczek  krokowy [1] .  W innych przepustnicach podobno silniczek krokowy odchyla skrzydełko, w Loganie ( i nie tylko ) jest dodatkowy kanał z boku (zaznaczony czerwonymi strzałkami) . Jest tam jeszcze czujnik położenia przepustnicy [2] ale o tym później . Wracam teraz do problemu z odpaleniem silnika . Znając działanie tej przepustnicy stwierdzić można że brak powietrza w dolocie na pewno nie będzie spowodowany zerwaną linką , uszkodzonym cięgnem przepustnicy itp...  Problem raczej pojawi się kiedy silniczek nie zadziała i nie wpuści do kanału powietrza . Z doświadczenia wiem że uszkodzony lub zabrudzony silniczek może mieć wpływ na falowanie obrotów , gaśnięcie silnika przy rozsprzęglaniu (np. dojeżdżając do skrzyżowania) . Postanowiłem sprawdzić czy może również unieruchomić silnik . Odłączyłem wtyczkę silniczka krokowego i spróbowałem uruchomić silnik . Okazało się że silnik odpala bez problemu .Przy wyciągniętej wtyczce nie mogł się ruszyć więc wnioskuje że przy zgaszonym silniku trzpień krokowca nie  zamyka kanału . Jeśli jednak jakimś sposobem krokowiec zamknął kanał wtedy wystarczy nacisnąć pedał gazu i silnik ruszy. Po puszczeniu pedału znowu zgaśnie . Usterka (odpięta wtyczka) silnika krokowego objawiła sie kontrolką check engine i numerem błędu P0505.


Podobny test wykonałem z czujnikiem położenia przepustnicy . Odłączyłem wtyczkę od czujnika i odpaliłem silnik  . Była to formalność , ponieważ domyślałem sie że z odpaleniem nie bedzie problemu . Natomiast problem pojawił się przy dodawaniu gazu . Wtedy silnik zaczął nierówno chodzić i chwilami się dławił . Tu również usterka  połączenia czujnika położenia przepustnicy została zasygnalizowana zaświeceniem się kontrolki check engine i numerem błędu P0120.

      
Poniżej prezentuje krótki filmik , który nagrałem . Na filmie pokazuje jak boczny kanał dolotowy zasysa powietrze oraz taki banał , czyli jak silnik gaśnie bez dostępu powietrza .


Podsumowując ten temat można stwierdzić że problem z odpaleniem silnika z powodu braku powietrza jest raczej mało prawdopodobny aczkolwiek możliwy . Ja bym tu stawiał głównie na zatkanie bocznego kanału dolotowego przez unieruchomienie trzpienia silniczka w skutek jakiegoś zatarcia tudzież zabrudzenia . Zdecydowanie nie możliwe żeby jakieś ciało obce przeleciało przez filtr i zatkało boczny kanał dolotowy . W każdym razie przy takiej usterce lekkie wciśnięcie "pedału gazu" udostępni dopływ powietrza , a co za tym idzie , umożliwi odpalenie silnika .

Powiązane tematy :

Kręci ale nie odpala .
Kręci nie odpala-brak iskry
Kręci nie odpala-brak paliwa

Etykiety

Archiwum bloga