poniedziałek, 30 marca 2020

Kręci ale nie odpala - brak iskry

Jakiś czas temu opublikowałem ogólny temat dotyczący diagnostyki związanej z problemem  uruchomienia silnika . Post ten jest kontynuacją  tego tematu , a poruszam w nim tytułowy brak iskry. Zacznę tu od samego końca czyli od elektrod świec . Generalnie jaki stan elektrod by nie był , to problem z zapłonem nie wyniknie z dnia na dzień . Zawsze wraz ze zużyciem  świec silnik będzie miał większe lub mniejsze dolegliwości np. z wypadaniem zapłonów , ale nigdy problem ze wszystkimi świecami nie wystąpi z dnia na dzień . Nie ma takiej możliwości żeby silnik nie odpalił bo nagle coś się stało z elektrodami ze wszystkich świec i nie ma iskry. Może być tak , że tylko na dwóch cylindrach nie będzie iskry ale silnik będzie chciał pracować , to da sie wyczuć .
Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji to prawdopodobnie zostanie ona zasygnalizowana migającą kontrolką check engine.  Dlatego najlepiej najpierw sprawdzić sobie  czy iskra występuje na wszystkich świecach . Opisywałem już na blogu  w temacie wymiana świec  , jaka powinna być prawidłowa odległość między elektrodami . Prawidłowa wynosi 0,95mm  -+ 0,05 przy czym posiadając instalację LPG ta odległość powinna być w dolnej tolerancji . Mniejszy opór elektryczny pomiędzy elektrodami stanowi mieszanka benzyny z powietrzem niż gazu z powietrzem . Dlatego warto rzucić okiem  jaki jest stan świec , jaką mają szczelinę i zastanowić się kiedy były ostatnio wymieniane .

Kolejna rzecz to kable zapłonowe lub tzw. kable wysokiego napięcia (kable WN). Nie bede powtarzać tego co pisałem w temacie głównym odnośnie kabli . Dodam tylko że problem kabli może wynikać również z uszkodzenia przez gryzonie np. kuny . Usterka raczej łatwa do zdiagnozowania . Idąc w Loganie  po kablach w dalszej części mamy cewkę zapłonową . Jeżeli nie ma iskry na żadnej świecy to najprawdopodobniej z powodu cewki . Teraz są dwie opcje , albo cewka sama w sobie nie daje iskry ponieważ jest uszkodzona  albo problem tkwi przed cewką . Gdyby jednak cewka miała przebicia to i tak jeszcze da rade silnik uruchomić . Będą się iskry sypały , ale silnik odpali , będzie co prawda szarpać lub sie dławić ale odpali . Miałem  kiedyś taki przypadek. Cewka iskrzyła na zewnątrz , silnik jako tako pracował ale było już czuć przypalany plastik z obudowy cewki.


Z ciekawości odłączyłem wtyczkę z kablami sterującymi cewką licząc na pojawienie się jakiegoś błędu , ale się przeliczyłem ... żadnego błędu .


Teraz dochodzę do najczęstszej przyczyny braku iskry w Loganie ! Usterka jest dość powszechna w tych silnikach . Chodzi o czujnik położenia wału korbowego . Czujnik ten ma za zadanie "informować"  sterownik silnika w jakiej pozycji są tłoki .Mówiąc krótko , dzięki tej informacji sterownik wie , w którym momencie ma się pojawić na świecy iskra aby zapalić skompresowaną mieszankę . Usterka czujnika lub obwodu czujnika doprowadzi do braku iskry .


Właśnie z tego powodu kiedyś nie odpaliłem auta .Opisałem to na blogu w kilku słowach  w temacie ⇒ Czujnik położenia wału korbowego. Temat ten pochodzi z początków bloga dlatego nie jest jakoś specjalnie dopracowany . Jeśli chodzi o czujnik  to znajduje się on po prawej stronie obudowy filtra powietrza .



Usterka czujnika  nie była sygnalizowana żadnym błędem . Po odłączeniu wtyczki silnik oczywiście nie odpala , a sterownik również  nie zwraca żadnego błędu . Więcej informacji w manualu :

Plik - Silnik i osprzęt silnika2.pdf
Strona 333
Rozdział 17B - Czujnik prędkości obrotowej i położenia silnika .

W skrajnych przypadkach może okazać sie że za brak iskry odpowiedzialna jest usterka sterownika silnika . W manualu , również w rozdziale 17B znajdziesz opis ➾ Komputer wtrysku benzyny .

Póki co , tyle w tym temacie . Nie jestem mechanikiem więc mogłem coś pominąć . Dzielę się tu tylko swoimi  doświadczeniami . Dorzucę aktualizacje jeśli wyjdzie coś nowego .

Kręci ale nie odpala
Kręci nie odpala-brak paliwa
Kręci nie odpala-brak powietrza
Wymiana świec

Etykiety

Archiwum bloga