piątek, 24 kwietnia 2020

Usterka klamki zewnętrznej .

Temat pod etykietą ⇏ Klamka zewnętrzna.

Kłopot z klamką zewnętrzną poruszałem już w temacie drobne usterki w Loganie . Ze względu na fakt iż klamka nawaliła mi ostatnio kilka razy postanowiłem poświęcić jej osobny post . Miałem również kontakt z innymi osobami , które borykały się identyczną usterką . Zastanawia mnie dlaczego padają mniej używane klamki w tylnych drzwiach , a nie  z przodu ?

Dlaczego klamka nie działa ? Główne przyczyny to spinki . Albo połamie się plastikowa , albo , najczęściej spotykane, zardzewieje metalowa . Plastikowa spinka jeszcze nie jest problemem bo można ją wymienić , ale metalowa jest już dostępna tylko razem z klamką . Nie można jej kupić jako osobny element . Zacznę od początku czyli demontaż klamki zewnętrznej . W tym celu należy oczywiście  zdemontować tapicerkę . Następnie nasadką 10mm odkręcić dwie nakrętki klamki .


Wyciągamy klamkę . Skoro klamka nie działa to wyjdzie bez problemu bo nie trzyma jej jedna ze spinek . Jeśli połamie się plastikowa spinka przy zamku to są dwie opcje .

Ułamana , nie obejmuje cięgna


Można zakupić nową spinkę za około 1zł widoczną powyżej na foto . Kupując w internecie lepiej zaopatrzyć się w kilka sztuk bo szkoda płacić za przesyłkę  jednej . Kupując w sklepie np. InterCars dostaniemy  nie mniej niż opakowanie 10 sztuk co  i tak wyjdzie taniej bo około 9zł . Tu akurat sytuacja jest taka ze nie da się kupić klamki z tą spinką jak również nie da się kupić zamka z tą spinką . Więc pozostaje nowa spinka lub szybkie rozwiązanie czyli trytka . Ja już miałem wszystko rozebrane , a nie chciało mi sie tego składać i czekać na nową spinkę więc cięgno złapałem do spinki trytytką .


W takim stanie trzyma to już trzeci rok ! Z kolejną spinką jest mały problem ponieważ nie można jej nigdzie dokupić . Jedyna opcja to tylko wraz z nową klamką chociaż często spotkałem się że nowa klamka jest bez tej  spinki .





Na samym początku rozbierałem klamkę , odginałem blaszki i przez jakieś dwa miesiące znowu klamka działała . Na dłuższą metę nie ma sensu sie bawić w rozginanie zwłaszcza że prędzej czy później spinka się rozpadnie . Ahaaaa , nie powiedziałem jeszcze o co chodzi w tym rozwiązaniu . Otóż blaszki wpinają się w cięgno i podczas otwieranie pchają je  w dół . Zardzewiała spinka trze o cięgno zamiast jest pchać .


Jak już pisałem wcześniej , nie można dokupić samej spinki ale można zastosować podobną. Znalazłem spinkę ale wymagała małej zmiany . Zamiast zatrzasku zastosowałem śrubkę .



Rozwiązanie w miarę fajne ale niestety nie na dłuższą metę . Spinka sie wyrabia , przekręca aż w końcu zacznie wypadać cięgno i po miesiącu problem wraca do punktu wyjścia . Można poszukać jeszcze innych spinek i pokombinować  . Ja znalazłem nowe , proste , banalne rozwiązanie .


Oto , powyżej zestaw naprawczy do klamki zewnętrznej . Likwidujemy starą połamaną spinkę . Następnie w otwór po spince wkładamy pasek zaciskowy zwany potocznie trytką . Pasek takiej wielkości żeby zmieścił się w otworku .


Następnie bierzemy drugi pasek najlepiej grubszy , ale najważniejsze aby był długi . Przekładamy długi pasek przez mniejszą trytkę . Następnie przekładamy pasek tak aby objął cięgno  w drzwiach . Zaciskamy pasek , w moim przypadku biały , tak aby cięgno luźno w nim chodziło . Wkładamy klamkę , przykręcamy  nakrętki . Kiedy klamka siedzi gotowa w swojej naturalnej pozycji wtedy odszukujemy pasek i zaciskamy na maxa . Najlepiej długa trytytka bo łatwo było ją odszukać i za nią ciągnąć . Najlepiej ustawić ją tak aby zacisk był skierowany w kierunku środka drzwi .


Podobno prowizorki trzymają najdłużej .Ja gwarantuje że i teraz będzie podobnie . W moim przypadku prawa i lewa klamka z tyłu nie działała od dłuższego czasu i było to już irytujące. Tym sposobem nie wydałem praktycznie ani grosza i załatwiłem sprawę od ręki ;]

Szukając odpowiedniej spinki natrafiłem na takie coś - 100 sztuk pasków (trytek) w takiej cenie pod nazwą spinka tapicerska . Jeśli ktoś chce to mogę załatwić okazyjnie za połowę niższą cenę.😀😋



Jeśli ktoś zdecyduje się jednak na zakup nowej , wtedy może szukać nie tylko pod hasłem Dacia Logan . Ta sama klamka występuje w starszych modelach Renault :
  • CLIO II (B0/1/2), 09.98-06.01
  • CLIO II/Storia/Campus (B0/1/2), 07.01-
  • MEGANE (_A), 09.99-11.02
  • MEGANE (_A)/SCENIC, 09.95-09.99
  • MEGANE (_A)/SCENIC, 09.95-09.99
  • SCENIC (JA), 09.99-06.03


Etykiety

Archiwum bloga