poniedziałek, 3 sierpnia 2020

Logan z opcją odprowadzania światłami.


Temat pod etykietą ⇛ Funkcja odprowadzania światłami.

Czy coming/leaving home i odprowadzanie światłami do domu to to samo co „follow me home” oraz „safe trip home”? Tak,są to podobne funkcje, określenie ich różni się w zależności od koncernu, który je zastosował oraz indywidualnego nazewnictwa. Zawsze chodzi o oświetlenie obszaru przy samochodzie.

Funkcja odprowadzania to kolejny mój kaprys.Myślę że ma więcej praktycznych zastosować niż automatyczne światła dlatego podjąłem się wbrew pozorom bardzo łatwego zadania montażu.Oto kilka przykładów zastosowania:
  • przydatna gdy w okolicy jest ciemno i niebezpiecznie – otrzymujemy oświetloną przestrzeń przy wychodzeniu oraz dochodzeniu do auta
  • pomocna gdy poszukujemy samochodu na parkingu – załączenie świateł z pilota oświetli nam jego miejsce
  • może pełnić funkcję ostrzegawczą bądź zabezpieczającą pojazd
  • przy wyzwalaniu funkcji z pilota można oświetlić miejsce przy samochodzie i obserwować co dzieje się w jego pobliżu np. z okna
  • w sytuacji gdy przy pojeździe znajduję się podejrzana osoba zapalenie świateł może skutecznie ją odstraszyć i pomóc w obserwacji jej wizerunku
  • zadba by nie wdepnąć w kałużę, nie potknąć się o krawężnik i nie poślizgnąć
Na wstępie zaznaczę że moja wersja tytułowej funkcji jest dla aut z centralnym zamkiem.Tak się dobrze składa że podczas zakładnia automatycznych świateł zainstalowałem dodatkowy włącznik z kontrolką w ramce zegarów.Właśnie teraz przyszedł czas aby go wykorzystać.




Z lewej strony jest włącznik automatycznych świateł,a z prawej włącznik funkcji odprowadzania światłami.Fajnie sie to nawet zgrało że dodatkowe opcje świateł  są w tym miejscu.Ja zawsze w każdej dorabianej funkcji daje możliwość wyłączenia jej.Powyższe zdjęcia pochodzą jeszcze z czasów kiedy miałem oryginalne tarcze zegarów,teraz mam białe.
Jak zbudować układ odprowadzania światłami na pilota ? Sprawa jest banalnie prosta.Otóż do centralnego zamka trzeba podłączyć przekaźnik lub jakiś inny układ czasowy,a następnie do niego przekaźnik świateł.Narysowałem na szybko,na kolanie prosty,zrozumiały chyba dla każdego schemat połączenia.


Potrzebny będzie moduł czasowy lub jakiś przekaźnik czasowy.Ja zakupiłem fajny moduł w internecie . MODUŁ CZASOWY NE555  Z WYZWALANIEM, WYŁĄCZONY PO PODŁĄCZENIU ZASILANIA

Uniwersalny moduł czasowy na układzie NE555 .
Po podłączeniu zasilania układ układ startuje z wyłączonym przekaźnikiem oczekując na sygnał wyzwalania . Fabryczny zakres czasowy 0,1 - 27s .Wyzwalanie może odbywać się sygnałem wysokim lub niskim (zwarcie do plusa lub zwarcie do masy ). Układ rozpoczyna odliczanie czasu w momencie podania sygnału wyzwalającego niezależnie od czasu jego trwania
Izas = 10mA(off) 50mA(on)
Ton : 0,1 - 27s (regulowany)

Moduł czasowy włączy światła na kilkanaście sekund , w zależności od ustawienia.Wyzwolenie czasu spowoduje przekaźnik podłączony do siłownika centralnego zamka. Jeden ruch siłownika spowoduje cyknięcie styków przekaźnika. Teraz jest ważna kwestia.Przy otwieraniu ,do siłownika idzie napięcie 12V -plus do plusa i minus do minusa ,wtedy wykonany jest ruch w górę, natomiast przy zamykaniu również do siłownika dochodzi na chwilę napięcie 12V ale już plus do minusa oraz minus do plusa co powoduje ruch siłownika w dół. Generalnie zmiana polaryzacji zasilania powoduje prace siłownika w górę lub w dół. Ja się długo zastanawiałem nad tym,czy światłą mają zaświecać się kiedy zamykam auto czy również podczas otwierania.Wykorzystując właściwości pracy siłownika wymyśliłem że mogę wybierać sobie tryb pracy za pomocą przełącznika.Znajduje się on na schemacie z opisem "przełącznik" 😊. Zastosowałem przełącznik suwakowy do druku.

 

Zasada jest bardzo prosta.Jeżeli przekaźnik PK1 połącze z siłownikiem bezpośrednio czyli przełącznik na pozycji [2],wtedy przekaźnik PK1 da impuls do układu czasowego za każdym razem kiedy otworze lub zamknę auto.Jeżeli jednak przełącznik będzie na pozycji [1] , wtedy na przekaźniku będzie napięcie tylko kiedy na przełączniku będzie biegun ujemny ponieważ dioda połączona jest katodą w stronę przełącznika.Analogicznie dla pozycji [3]. Przekaźnik PK1 zadziała tylko podczas zamykania drzwi  ponieważ dioda skierowana jest anodą i nie przepuści odwrotnej polaryzacji.W ten prosty sposób mogę decydować kiedy mają świecić światła. Jeżeli chodzi o podłączenie przekaźnika to ja mam wiedzę , które to są kabelki u mnie.Jeżeli ktoś nie wie gdzie ich szukać niech leci po kablu od siłownika do kabiny i tam się gdzieś podepnie.

Pierwszy krok to podłączyć przekaźnik do siłownika.Teraz drugi równie prosty krok czyli podłączenie zasilania do układu czasowego.Ja mam już dawno kabelek z bezpiecznikiem pociągnięty z akumulatora do wewnątrz auta.Nie da się tego zrobić na zasilaniu z zapalniczki dlatego trzeba sobie zasilanie pociągnąć przez  odpowiedni otwór w ściance grodziowej. Następnie do układu czasowego w miejsce wyzwalania podłączyć styki  NO (Normal Open) przekaźnika PK1. W ten sposób uzyska się już pierwszy efekt.Można teraz sprawdzić czy układ działa, co prawda nie włączą się jeszcze światła ale można upewnić się że do tego miejsca wszystko jest dobrze podłączone.

Trzeci etap to podłączenie manetki ze świateł do przekaźnika.Problem w tym że przekaźnik z modułu czasowego jest zbyt słaby w związku z tym  styki , a nawet ścieżki na płytce nie wytrzymają takiego obciążenia.Dlatego trzeba do modułu podłączyć przekaźnik mocniejszy , najlepiej uniwersalny samochodowy.

Teraz już tylko zostaje rozebrać obudowę kolumny kierowniczej i do wtyczki z manetki podłączyć dwa kabelki.Ja to opisywałem w temacie ⇒ Automatyczne światła mijania . Styki NO przekaźnika podłaczyć do pinów [1] i [2]. W ten sposób styki przekaźnika będą równolegle połączone ze stykami w manetce .



Wykorzystałem tu zdjęcia z innego temu dlatego zaznaczone są jeszcze inne piny .Nas interesują tylko 1 i 2.Pozostaje już tylko wszystko poskładać i koniec,układ gotowy.W zależności jak będzie ustawiony przełącznik światła się zaświecą przy zamykaniu lub i otwieraniu.Pamiętać trzeba że kluczyk nie musi być przekręcony w stacyjce aby światła świeciły .

Teraz nadeszła dość istotna chwila w moim opisie.Otóż ja redaguje posty tydzień , czasem trzy tygodnie przed publikacją i tak też było tym razem.Nie chce mi się znowu wszystkiego przepisywać ale między czasie zmieniła sie koncepcja.Zanim jeszcze wszystko podłączyłem wg. wcześniejszego opisu cały czas irytowała mnie sprawa zaświecania świateł w dzień.Bez sensu żeby mi się za każdym razem zaświecały światła kiedy jest jasno. Ostatecznie wpadłem na genialny pomysł !Zamiast podłączać się do manetki, a w zasadzie do kabli , które mam podłączone wcześniej do modułu automatycznych świateł wymyśliłem żeby po prostu podłączyć tak przekaźnik czasowy aby podawał tylko na określony czas (około 20sek) zasilanie na moduł automatycznych świateł.W ten sposób moduł  zaświeci światła automatycznie tylko wtedy,kiedy będzie ciemno.Nie dość że ułatwi mi to podłączenie to jeszcze zyskam funkcje odprowadzania tylko po zmierzchu na czym mi najbardziej zależało.Poniżej wrzucam film z demonstracją działania


Polecam również zajrzeć do tematu z automatycznymi światłami.Dość szczegółowo opisałem jak się prawidłowo połączyć,na co zwracać uwagę i jak rozebrać manetkę.Zawsze należy pamiętać że jedną z najczęstszych przyczyn pożarów samochodów jest awaria instalacji elektrycznej.Warto więc do tego zadania dobrze się przyłożyć i poświęcić troszkę czasu na odpowiednie połączenia i izolację.W przypadku bagażnika,otwieranie mam z pilota jak również z przycisku w środku auta.W przypadku tej funkcji raczej bezsensowne jest włączanie światła w ten sposób siedząc w aucie,a gdyby już to wystarczy nacisnąć na przycisk zamykania zamków od wewnątrz.
Tyle w tym temacie.W razie problemów służę pomocą.



Z mojego modułu wychodzą 3 kabelki .Pierwszy to zasilanie , drugi to sygnał z centralnego zamka i trzeci ma za zadanie włączyć zasilanie modułu automatycznych świateł. Wszystko super współpracuje.Gdyby teraz miał montować automatyczne światła i opcje odprowadzania to zrobiłbym to bardzo zgrabnie w jednej małej obudowie. Może ktoś jest zainteresowany montażem ? Chętnie pomogę. Ewentualnie kontakt na maila marcin_rod@wp.pl , w tytule wpisać Logan lub Loganowe.










Etykiety

Archiwum bloga