środa, 18 lipca 2018

Narzędzia : klucz dynamometryczny

Temat ogólnie tyczy się narzędzia aczkolwiek postanowiłem poruszyć ten wątek na
blogu ze względu na potrzebę zastosowania klucza dynamometrycznego w Loganie .
Sporo czasu  spędzam przy aucie więc postanowiłem zakupić taki klucz :-)
Nie będę tu pisał , który klucz jest dobry , a jakiego producenta nie polecam bo nie wiem.
Podzielę się tylko swoim doświadczeniem i pracą z kluczem dynamometrycznym.

Zdecydowałem się na zakup klucza ponieważ okazało się z czasem że po wymianie świec jedna była zbyt słabo dokręcona . Nie chciałem przesadzać z dokręcaniem ponieważ panicznie
boję się zerwania gwintu w głowicy.To samo tyczy się korka spustowego oleju czy nakrętki/kontry popychacza itp...



Zakupiłem klucz widoczny na zdjęciu obok , nie był najtańszy , a zdecydowałem się na ten konkretny z powodu jego zakresu .Interesował mnie klucz , który ma jak najniższą dolną wartość ponieważ chce nim dokręcać śruby , które wymagają pewnej precyzji .
Zakres tego klucza to 7-105Nm  i mocowanie na nasadkę 3/8". Mam wszystkie redukcje więc środkowej wielkości rozmiar  (1/4" ,  3/8" ,  0,5") mocowania nasadki mi odpowiada .
Dlaczego taki zakres wybrałem ?
Polecę teraz wartościami , z którymi się spotkałem ,a które mogą się komuś w przyszłości  przydać , Często szuka się ich  w internecie  zamiast u mnie na blogu chociaż by w temacie Manual - instrukcja serwisowa do pobrania.

Pokrywa zaworów  - 10Nm . Bez klucza zbyt mocno dokręcone uszkodzi uszczelkę ,
przy zbyt słabym zacznie się pocić , przy nierównomiernym dokręceniu wszystkich śrub
również zacznie się pocić .




Nakrętka/kontra popychacza - 10Nm . Lepiej nie wiedzieć co się stanie , kiedy zbyt słabo dokręcona nakrętka popuści , a zbyt mocno zerwie gwint ! Mimo dużego doświadczenia przy regulacji wolę to już robić przy pomocy klucza dynamometrycznego .Lepiej dokręcić kluczem i spać spokojnie,a nie nasłuchiwać silnika przez pierwszy tydzień po regulacji .




Korek spustowy miski oleju - 20Nm .Zerwanie gwintu nie jest aż tak kłopotliwe jak  chociażby w głowicy bo można sobie spuścić olej ,odkręcić miskę  i naprawić  usterkę .Tak czy inaczej lepiej dokręcać kluczem zwłaszcza kiedy jest nowa dmuchana uszczelka .

Świece zapłonowe - 25-30Nm . Pisałem już na początku jak wyglądała u mnie sprawa z dokręcaniem świec .Dodam tylko ze swojej strony że do klucza dynamometrycznego potrzebna jest specjalna nasadka 16mm .Różni się ona od zwykłej tym że jest głębsza , a w środku znajduje się guma , która trzyma świece w nasadce aby nie wypadła przy wsadzaniu /wyciąganiu .

Korek spustowy skrzyni biegów - 20-25Nm . Jak widać korki spustowe wcale nie mają być tak mocno dokręcone jak to niektórzy robią do przesady .

Śruby koła - 105Nm . Mieści się w granicach zakresu mojego klucza aczkolwiek byłbym pierwszym amatorem w tym kraju , który przykręca koła kluczem dynamometrycznym . Wkurzyło mnie tylko że przy wymianie opon jakiś kretyn tak mi podociągał śruby jakby klucz miał ustawiony na ciężarówki!
Zwykły klucz się krzywił przy odkręcaniu z 2 metrową lagą ...masakra ! Czemu niektórzy mają taką manie że dokręcają każdą śrubę do granic wytrzymałości gwintu !?

Śruba z nakrętką dolnego wahacza -  105Nm

Śruba mocująca ściąg ramy silnika do nadwozia  - 62Nm

Nakrętka przegubu kierowniczego  - 37Nm

Śruba mocująca podporę drążka stabilizatora do nadwozia - 105Nm

Nakrętka mocująca podporę drążka stabilizatora - 8Nm  Nie wiem po co ona tam jest ?

Śruba z nakrętką mocująca amortyzator do wspornika piasty - 10Nm

Śruba mocująca przekładnię kierowniczą do ramy silnika - 105Nm

Nakrętka mocująca amortyzator do talerzyka sprężyny - 62Nm

Nakrętka kontrująca do regulacji zbieżności  - 50Nm

itd...

Z czasem będę aktualizował ten temat podając nowe wartości . Tym czasem już po tych kilku przedstawionych  można wywnioskować dlaczego zdecydowałem się na zakup klucza z takim przedziałem momentu . Oczywiście sa też śruby ,które wymagają większego momentu np. śruby przy tulejach wahacza czy sworznia , są też śruby np.  obudowy filtra powietrza  czy termostatu  i każda śruba czy nakrętka ma podaną w manualu wartość dokręcenia , ale bez przesady .
Nie będę przecież dociągać nakrętki z np. anteny kluczem dynamometrycznym .
Wyczytałem że podobno 90% mechaników nie używa  takiego klucza , wszystko z wyczuciem nabytym w praktyce.

Na zakończenie jako ciekawostka napisać muszę że największy moment dokręcenia nakrętki jaki udało mi się do tej  pory znaleźć w manualu to aż 280Nm !!! Dużo po za zakresem mojego klucza.
Nie dziwie się że często ludzie pytają jak sobie z tym poradzić  bo nawet 2 metrowa laga i palnik mają problem żeby to ruszyć . O czym mowa ? Oczywiście... nakrętka piasty !



Tu jest zestaw : specjalna nasadka do świec z gumą w środku do przytrzymania świecy ,
następnie redukcja z 0,5" do 3/8" i na koniec przedłużka  .

 
 Drobna dopiska do tego tematu ponieważ znalazłem ciekawy tekst dot. kluczy.
[...]
 Na co dzień zajmuję się wzorcowaniem i adiustacją kluczy dynamoemtrycznych i podpisuję się obiema rękoma pod tym co powiedział autor. Nie dbając o klucz można sobie narobić niezłej bidy - normą są egzemplarze pracujące nawet w autoryzowanych serwisach obsługi, które potrafią przekłamywać moment siły nawet o 20%... Teraz wyobraźcie sobie że "nie dokręciliscie" takim kluczem koła klientowi ._. Co do interwału czasowego kontroli metrologicznej krąży legenda, że powinno się to robić co około 4000 wysprzeglen klucza, ale w praktyce sprawdza się je raz do roku. Nie polecam sugerować się świadectwami producentów dołączanych do kluczy, bo jednak bardzo często rozmijają się one z prawdą. Rozkręcenie kluczy po użyciu jest wyjątkowo istotne - jest to najczęstsza przyczyna rozregulowania się tych narzędzi. Od siebie dodam jeszcze klika wskazówek: -Pierwsze "złamanie" klucza następuje przy momencie siły większym o około 5% w odniesieniu do następnych -Nastawiajac klucz na potrzebny moment istotne jest, aby dokręcić go na dany punkt z momentu mniejszego - skręcając klucz z większego momentu siły przekłamanie będzie o kilka procent w dół -Jedynymi kluczami, które nie wymagają "rozkręcenia" po pracy to manoskopy Stahlwille ze względu na ich budowę (nie mają w środku sprężyny jak w pozostałych kluczach i jest to ich autorski i opatentowany system) -Nie kupujecie chińskich kluczy, bo one nie są dobre nawet po wyjęciu z pudełka -Nie można pozwolic, aby klucz został zalany smarem, a tym bardziej, aby dostały się do niego ciała obce (często takiego klucza nie da się już odratować) -Maksymalna dopuszczalna odchyłka momentu siły dla kluczy nastawnych to 4% momentu siły, dla wychylnych i zegarowych to 6% (w uproszczeniu) -Kazdy klucz skonstruowany jest w taki sposób, że wskazania monetu lub wysprzeglenia najbliższe nominałowi są wtedy gdy siłę zadajemy na sam środek uchwytu klucza - wiele z nich ma nawet w tym punkcie symbol
[...]


Etykiety

Archiwum bloga