sobota, 1 lutego 2020

Kręci ale nie odpala .

Temat pod etykietą ⇛ Kręci ale nie odpala .

Dawno temu , zanim jeszcze powstał blog , przytrafił mi się  problem . Rozrusznik kręcił , a  silnik nie chciał odpalić . W tamtym czasie udało mi się z tego wybrnąć bez wizyty u mechanika , ale był to ślepy strzał na szczęście w dziesiątkę !
Teraz , w tym zakresie jestem już odrobinę mądrzejszy i do problemu podszedłbym raczej od odpowiedniej strony , czyli ustaleniu przyczyny . Na wstępie jeszcze dodam  że chodzi tu o sytuację kiedy silnik nie odpala , a ECU nie zwraca żadnego błędu . Nie ma też sensu kręcić w nieskończoność rozrusznikiem w nadziei że może za dwudziestym razem akurat silnik zaskoczy. Efekt będzie taki że rozładuje się akumulator .

Rozrusznik kręci wiec dlaczego silnik nie odpala  ? Aby silnik zaczął pracować musi zostać zapalona skompresowana mieszanka paliwowo-powietrzna . Trzeba więc spełnić cztery warunki czyli dostarczyć powietrze , dostarczyć paliwo , skompresować mieszankę i warunek czwarty  to dokonać zapłonu . W tym temacie postaram się krótko opisać jak w Loganie sprawdzić , który warunek nie został spełniony , a dopiero w kolejnych tematach opiszę co może być przyczyną ewentualnego braku iskry , powietrza itd...

W pierwszej kolejności najlepiej zabrać się za coś , co można zrobić od razu na miejscu bez żadnych narzędzi, czyli kontrola dolotu powietrza . Tutaj nic prostszego , bo wystarczy podnieść maskę , następnie dla wygody odłączyć  rurę  z  dolotu  do  filtra powietrza i przyłożyć  do otworu dłoń . Niestety do tego  zadania potrzebne są dwie osoby . Jedna osoba kręci , druga w tym czasie przykłada rękę do otworu wlotowego w obudowie filtra :


Podczas kręcenia wyraźnie czuć jak podciśnienie zasysa powietrze . Jeśli się tak nie dzieje wtedy należy to sprawdzić , być może tu jest przyczyna problemu i dlatego silnik nie chce rozpocząć pracy . Jak i co sprawdzać opiszę w innym temacie ( linki na dole postu ).

Kolejna rzecz , którą należy sprawdzić  to oczywiście paliwo . Ja mam w Loganie instalację LPG , w związku z tym bardzo szybko mogę wykluczyć problem układu paliwowego . Wystarczy że spróbuję odpalić silnik od razu na gazie . Moją instalację znam bardzo dobrze i wiem że mam taka możliwość. W instalacji innego producenta też jest taka opcja ale nie zawsze jest ona aktywna lub został wykorzystany limit . Ja mam obecnie aktywne i ustawione na 5 awaryjnych odpaleń .


Próbowałem i faktycznie auto startuje na gazie ale minimalnie  dłużej trzeba kręcić.W takiej sytuacji nie można od razu jechać autem . Trzeba poczekać  aż płyn chłodniczy osiągnie odpowiednią temperaturę i ogrzeje reduktor . Ruszanie na zimnym ma bardzo niekorzystny wpływ na wtryskiwacze , membranę w reduktorze itp... Wracając do tematu . Jeżeli auto odpali na gazie wtedy logiczne jest że mamy iskrę i powietrze , a z jakiegoś powodu brak nam benzyny . Nie wszystkie Logany posiadają instalację LPG dlatego najprostszym sposobem na sprawdzenie paliwa jest wykręcenie świecy i obserwowanie czy wtryskiwane jest paliwo do cylindra . Bez świecy  to paliwo przy rozruchu nie zostanie skompresowane i zapalone dlatego tłok wypchnie mgiełkę benzyny na zewnątrz . Innym sposobem na sprawdzenie czy paliwo  dochodzi do wtryskiwaczy jest  odłączenie przewodu paliwowego z listwy  wtryskiwaczy . Znajduje  się  on  pod  filtrem   powietrza  , z tyłu , po lewej stronie . Nie trzeba niczego rozbierać aby się do niego dostać.


Tutaj sugeruje poruszać się ostrożnie aby nie zalać wszystkiego benzyną . Radzę zachować środki ostrożności oraz  minimum  BHP (nie palić papierosów). W tym przypadku sprawa jest jednoznaczna , czyli ewentualny brak paliwa wskazuje na problem w układzie paliwowym , tudzież elektrycznym jeśli nie działa pompa . Natomiast jeśli paliwo się pojawi wtedy przyczyny należy szukać gdzieś indziej . Od czego zacząć jeśli paliwa jednak nie ma ?
O tym w kolejnym temacie  ( linki na dole postu ).

Trzecia i chyba najczęstsza przyczyna unieruchomienia silnika  to brak iskry .
Na brak iskry może mieć wpływ wiele rzeczy np. czujnik położenia wału .
Jak sprawdzić iskrę ?
Przydałaby się stara świeca , a już najlepiej stara świeca z kablem zapłonowym .


Zdaję sobie sprawę że  nie  wszyscy  zbierają  zużyte części  dlatego  trzeba będzie  wykręcić jedną świece , podłączyć do niej kabel i przyłożyć ją do masy , najlepiej gwintem. Jedna osoba obserwuje , druga kręci rozrusznikiem . Brak iskry tylko na jednej świecy jeszcze nie unieruchomi pojazdu dlatego najlepiej sprawdzić kolejne świece , ale już bez wykręcania . Wystarczy do cewki  przepinać kabel z wykręconą świecą . Jeżeli ktoś woli wcześniej się zabezpieczyć na taką ewentualność  to za kilka groszy może nabyć tester kabli wysokiego napięcia . Opisywałem go już w temacie Tester układu zapłonowego i jest pod etykietą ⇒ Narzędzia - tester WN .


Niedawno , za każdym razem kiedy po ulewnej nocy nadszedł poranek Logan miał problem z odpaleniem . Nie był to przypadek , kiedy podczas kręcenia w ogóle nie odpalał , czuć było że chce ale się dławi i nie może wejść na obroty , po czym zaraz zgasł . Po trzech próbach przeważnie już odpalił  . Okazało się że aż trzy kable mają przebicie ,a iskry zamiast lecieć na świece wędrowały z fajki do masy pojazdu. Wilgoć zrobiła swoje , a problem rozwiązała oczywiście wymiana kabli . Piszę to dlatego aby pokazać na tym przykładzie że nawet trzy niesprawne kable nie unieruchomią silnika . Jeżeli występuje ewidentny brak iskry wtedy mamy przyczynę usterki . O przyczynach braku iskry i sprawdzeniu układu zapłonowego napisze również w innym temacie ( linki na dole postu ).

W tym temacie opisałem jak w prosty sposób sprawdzić dlaczego silnik nie odpala . Brak iskry , brak powietrza lub brak paliwa . Jest jeszcze jedna sprawa - brak kompresji . Generalnie brak kompresji nie jest zjawiskiem , które występuje z dnia na dzień . Potrzeba troszkę czasu żeby zawór był nieszczelny czy pierścienie na tłoku przepuszczały . Jeśli ktoś ma możliwość sprawdzenia kompresji może to zrobić zwłaszcza że i tak świece będą wykręcane podczas diagnostyki , a przy okazji można sprawdzić sobie jaka jest kondycja silnika . Pomiar kompresji również opisywałem na blogu w temacie Kompresja silnika - pomiar ciśnienia sprężania .


Może jednak zdarzyć się taka sytuacja , że podczas  zakręcenia rozrusznikiem strzeli pasek  rozrządu lub przeskoczy o kilka zębów . Mój Logan ma silnik 1,4 MPI (kod silnika K7J) . Jest to jednostka kolizyjna. W przypadku awarii napędu rozrządu dojdzie do kolizji czyli spotkania  tłoka z zaworami . Ja  na szczęście tego nie przerabiałem  i mam nadzieję że nigdy nie przerobię , ale myślę że w takiej sytuacji , podczas rozruchu będzie wyraźnie słychać że coś złego dzieje się w silniku . Niestety będzie już wtedy za późno . 

Na zakończenie wrzucam linki do wspomnianych wyżej tematów  .
(chwilowo nieaktywne , muszę dopracować i opublikować posty)

Kręci nie odpala-brak iskry
Kręci nie odpala-brak paliwa
Kręci nie odpala-brak powietrza

Kończąc ten temat muszę napisać że zrobiłem również próbę z plakiem .
Niestety nie udało mi się odpalić  nawet na chwilę , być może inny dedykowany preparat rozruchowy mógłby być skuteczniejszy .


Etykiety

Archiwum bloga