Kolejny mój krok w stronę diagnostyki , aczkolwiek jest to troszkę taki krok w miejscu . Drogą kupna nabyłem fajny skaner OBD2 . Posiadam już kabel OBD2 i oprogramowanie jakim jest DDT2000 dlatego skaner niczego nowego nie wniesie . Niewątpliwie jednak skaner ma kilka zalet . Po pierwsze , w odróżnieniu do niewygodnego laptopa jest mały więc mogę go sobie trzymać w aucie . Kolejną zaletą jest brak wewnętrznego zasilania . Skaner zasilany jest bezpośrednio z gniazda OBD2 więc nie padnie nagle podczas diagnostyki , czego nie można powiedzieć o laptopie .Kolejna istotna rzecz to polskie menu i opis błędów. Przeglądając skanery natrafiłem też na takie proste , za kilka złotych , które ograniczały się tylko do odczytania kodu błędu . Odczytany kod dopiero trzeba było sobie odszukać co oznacza . Mój skaner ma również funkcję ręcznego wpisania kodu i odczytania jego znaczenia . Jeśli chodzi o kolejną zaletę , czego nie mam w DDT2000 to obsługa wszystkich protokołów . W Loganie jest to KWP2000 . Bardzo duży wybór testerów jest w internecie , a ceny wahają się od stu złotych do kilku tysięcy . Ja zdecydowałem się na ten model . Nie kupie przecież skanera za 6000 żeby sprawdzić czemu mi świeci kontrolka MIL (Malfunction Indicator Light) czyli znany i nielubiany Check Engine .
Kliknij aby powiększyć |
Poniżej opis mojego skanera:
Współpracuje z protokołami:
- CAN
- UDS
- SO9141
- KWP2000
- J1850
- VPW
- J1850 PWM
Współpracuje z samochodami :
Europa-benzynowe od 2000 do 2019r, diesle od 2004r do 2019r
Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Jaguar, Lancia, Land Rover, Mercedes Benz, Mini,Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rover, Saab, Seat, Skoda, Smart, Volvo, Volkswagen
Ameryka-od 1996r do 2019r:
Buick, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Dodge, GMC, Hummer, Jeep, Lincoln, Oldsmobile, Pontiac
Azja-od 1999r do 2019r:
Acura, Daewoo, Daihatsu, Honda, Hyundai, Infiniti, Isuzu, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, SsangYong, Subaru, Suzuki, Toyota
Tester umożliwia:
- odczyt błędów: P0, P2, P3, U0, oraz kody charakterystyczne danej marki: P1, P3, U1
- odczyt oraz kasowanie statusu kontrolki MIL (check engine)
- odczyt oraz kasowanie kodów błędów chwilowych, także stałych
- informacja o pojeździe (VIN CIN CVN)
- odczyt zamrożonych ramek
- odczyt danych rzeczywistych (także w postaci wykresów)
- test sondy lambda
- komponenty
- monitory gotowości
- oraz wiele innych...
Po zakupie takiego testera nie zostaje się jeszcze diagnostą . Trzeba mieć jeszcze odrobinę pojęcia i przynajmniej minimum wiedzy teoretycznej .Trzeba znać znaczenie niektórych terminów np. co znaczy Bank1 itp...Wiedza teoretyczna jest potrzebna ponieważ przykładowo skaner nie wypisze że ewidentnie padła grzałka w sondzie lambda . Wyskoczy błąd P0141 informujący o obwodzie ogrzewania sondy lambda . Pewnie jest to grzałka , ale równie dobrze może to być uszkodzony przewód biegnący do grzałki , problem z wtyczką sondy , a nawet jakaś awaria sterownika . Chyba zawsze przy każdym błędzie trzeba pomyśleć i przeanalizować jego powstanie .
W praktyce wygląda to tak . Otóż od jakiego czasu świeci mi się check engine. Wiem dlaczego . DDT2000 poinformowało mnie że mam problem z grzałką sondy lambda . Co powie skaner ?
Wystarczy podłączyć i wybrać opcję ⇒ Odczyt kodów błędów
Tutaj w zasadzie ten sam błąd aczkolwiek nie ma wskazania stricte na grzałkę , a na obwód ogrzewania sondy . Niekoniecznie będzie to grzałka jak już wcześniej wspominałem , może faktycznie po drodze kabelek uszkodził się lub nie łączy na wtyczce . Najprościej będzie chyba zmierzyć to multimetrem. Bank1 ponieważ w Loganie jest tylko jeden Bank . Tak na marginesie np. w silniku widlastym są dwa Banki. Pierwszy bank (BANK_1) to pierwszy rząd cylindrów zamknięty pierwszą sondą lambda (O2SensorB1S1) . Drugi bank (BANK_2) to drugi rząd cylindrów zamknięty drugą sondą lambda (O2SensorB2S1) .
Nie mam zdjęcia , ale naprawdę check już nie świeci . Przejadę kilka kilometrów i znowu się zapali ponieważ nie wymieniłem sondy . Trzeba będzie się w najbliższym czasie za to zabrać .
Poniżej przykład ręcznego wpisywania kodów błędów :
SHRTFT1 - Krótkoterminowe korekty paliwa |
Póki co jestem świeżakiem w tym temacie ale już jakiś rozwój jest .
Fajna sprawa , polecam zakup !
Udostępniam również plik z kodami błędów oraz opis oznaczeń :
O2B1S1 - sonda lambda , Bank1 , Sensor1
O2B1S2 - sonda lambda , Bank1 , Sensor2
OBDSUP - OBD requirements to which vehicle - Wymagania OBD, do którego pojazdu
SHRTFTB1S2 - Krótkoterminowe korekty paliwa Bank1 sensor 2
SHRTFTB1S1 - Krótkoterminowe korekty paliwa Bank1 sensor 1
VSS - Vehicle Speed Sensor - Czujnik prędkości pojazdu
SPARKADV - Kat wyprzedzania zaplonu
IAT - Intake Air Temperature - temperatura powietrza wlotowego
TP - Pozycja przepustnicy
O2SLOC - Location of Oxygen Sensors - Lokalizacja czujników tlenu
DTC_CNT - # of DTC sstoredinthis ECU -Liczba kodów DTC zapisanych w DTC
LOAD_PCT - Calculated Load Value - Obliczona wartość obciążenia
ECT - Engine Coolant Temperature - Temperatura płynu chłodzącego
SHRTFT1 - Krótkoterminowe korekty paliwa
LONGFT1 - Długoterminowe korekty paliwa
MAP - Ciśnienie w kolektorze
RPM - Obroty silnika
MIL - Malfunction Indicator Lamp - kontrolka check engine
DTC - Diagnistic Trouble Code - Diagnostyczny kod usterki
IGN - Ignition - Zapłon
Pd DTC - Heated Catal Pending Diagnostic Trouble Codesyst -
Podgrzewany katalizator w oczekiwaniu na diagnostyczną kody usterek
MIS - Misfire - Wypadające zapłony
FUE - Fuel System - System paliwowy ⇒ OL lub CL (Open Loop / Close Loop)
CCM - Comprehensive Component Monitor - Kompleksowy monitor komponentów
CAT - Katalizator
HCAT - Heated Catalyst - Podgrzewany katalizator
EVAP - Evaporative System - Układ wyparny ?
AIR - Intake Air System - Układ dolotowy powietrza
O2S - sonda lambda
HRT - Oxygen sensor heater - Grzałka czujnika tlenu
EGR - Exhaust Gas Recirculation - Recyrkulacja spalin
PS.u mnie ELMy nie działają prawdopodobnie dlatego że mam
sterownik LPG podłączony do OBD2.
Czy Tobie udało się odczytać tym skanerem korekty długoterminowe (LTFT)?
OdpowiedzUsuńI czy wartości są realne/normalne?
---
koliber31
Bez problemu odczytuje korekty długoterminowe . Wartości są normalne/realne :-) Środkowa wartość korekty wynosi 128,a jej wartości graniczne to 0 i 255.Więcej w tym temacie można przeczytać w manualu.Plik SILNIK I OSPRZĘT SILNKA.PDF,UKŁAD WTRYSKU BENZYNY
UsuńDiagnostyka - Działanie systemu,strona 176,rozdział 17B .
Dzieki za ten odnośnik literaturowy, bo widzę że będę się musiał nad nim pochylić na dłużej. Działając do tej pory z doskoku niewiele udało mi się osiągnąć. Byc może w końcu manual (który swego czasu skądś tam ściagałem i leży sobie bezpiecznie w loganowych plikach) naprowadzi mnie na przyczyny usterek.
UsuńTo spytam jeszcze o:
OdpowiedzUsuń- Freeze Frames - czy udało Ci się jakieś ramki odczytać tym skanerem?
- możliwość połączenia z AirBag
- możliwośc połączenia z ABS
Jest opcja odczytu zamrożonych ramek , niestety wejście w nią kończy się komunikatem braku obsługi w sterowniku Sirius32. Ten skaner obsługuje tylko i wyłącznie silnik , nie łączy się z ABS,AirBag,żadnym modułem komfortu itp... Do mojego Logana mi to wystarcza bo nie mam ABSu i żadnych bajerów. W zwiazku z tym ze mam drugie auto myśle nad zakupem bogatszej wersji urządzenia, która łączy się "ze wszystkim" , przeprowadza różnego rodzaje adaptacje , odblokowanie zacisków hamulca itp...
UsuńByłoby świetnie, gdybyś również o tym bogatszym skanerze wspomniał na blogu.
UsuńNa pewno wspomnę. Wspomnę też za kilka dni o fajnym testerze akumulatorów Konnwei KW600 , który przed chwilą zakupiłem ;-)
UsuńOdnosząć sie do wcześniejszego wpisu:
OdpowiedzUsuń"W zwiazku z tym ze mam drugie auto myśle nad zakupem bogatszej wersji urządzenia"
czy zaopatrzyłeś się już w takowe urządzonko? Lub przynajmniej czy mógłbyś podać modele nad którymi się zastanawiasz?
Rozważam zakup skanera OBD albo takiego jaki tu opisałeś, albo od razu bogatszej wersji - cena zadecyduje.
Właśnie zetknąłem się na internecie ze skanerem przy którym sprzedawca wyraźnie informuje, że nie nadaje się do Renault/Dacii.