Ten blog nie ma na celu konkurować z innymi moto-blogami czy vlogami ,
a ma na celu dzielić się doświadczeniem i w ten sposób pomagać .
Mój opis na pewno nie wyjaśni przejrzyściej wymiany klocków niż filmik autorstwa MotoDoc, który wrzucam poniżej . Ja się oczywiście odniosę do tego materiału ponieważ podczas zajęć praktycznych już natknąłem się na dwie niespodzianki .
Jeszcze jedna ważna sprawa ! Otóż filmik przedstawia wymianę klocków i tarcz w samochodzie Renault Clio II . Zapewniam że w Loganie wszystko jest identyczne ! Ta sama konstrukcja , te same klocki, te same śruby , te same narzędzia itd...
Rzeczą
oczywistą jest że należy się zaopatrzyć w nowe klocki (najlepiej po
VINie) oraz w niezbędne narzędzia. Filmik prezentuje tylko podstawowe
czynności jakie należy wykonać aby wymienić klocki. Pominięto
czyszczenie przylgni piasty przed nałożeniem tarcz , czyszczenie jarzma
czy chociażby wciskanie tłoczka w zacisk .
Ja
się wcześniej przygotowywałem oraz zaopatrzyłem się w fajny zestaw do
wciskania tłoczków hamulcowych . Zestaw posiada praskę oraz kilka
nakładek do różnych cylinderków. W hamulcach z tyłu tłoczek musi być
wciskany i jednocześnie wkręcany dlatego takie nakładki . Zaletą w tym
zestawie jest to że na końcu śruby jest magnes więc nakładki ładnie się
trzymają .
Przy
starych zużytych klockach tłoczek jest wysunięty , więc kiedy założy
się nowe klocki trzeba go wcisnąć do końca ,w przeciwnym wypadku nie da
się nałożyć zacisku na nowe,grube klocki . I teraz dziele się moim
doświadczeniem... za prawdę powiadam Wam , że tym zestawem nie da się
wcisnąć tłoczka w zaciskach Logana jak i w prezentowanym na filmiku
Renault Clio.
Dlaczego ? Budowa zacisku nie pozwala na umieszczenie praski w zacisku .
O co konkretnie chodzi przedstawiam poniżej na zapożyczonych fotkach .
Zdjęcie zapożyczone z internetu |
Zdjęcie zapożyczone z internetu |
Powyżej wyraźnie widać jakie jest działanie praski .
Śruba wpycha tłoczek podpierając się specjalną podstawką o przeciwny element zacisku
Niestety w zacisku Logana wygląda to inaczej :
Nakładka na tłoczek pasuje idealnie lecz nie ma już miejsca na śrubę 😭
W tym właśnie problem że zacisk po przeciwnej stronie tłoczka jest pełny.
Na
szczęście tłoczek można wepchnąć przy pomocy jakiegoś patyka i
odrobinie siły , natomiast trzeba uważać na przewód i odpowietrznik z
tyłu aby tego nie uszkodzić . Dobrze jest odkręcić sobie zbiorniczek
płynu .W innym czasie zobaczę jak zestaw sprawdzi się przy hamulcach z
tyłu , a po za tym przyda się w przyszłości jeszcze do innego auta .
Jeśli chodzi o wciskanie tłoczka to jest jeszcze jedna możliwość czyli
specjalny rozpierak :
Nie
będę już opisywać czym i co się czyści bo takich informacji w
internecie jest całe mnóstwo. Skupie się raczej na kolejnej
niespodziance . Otóż klocki zakupiłem podając nr VIN pojazdu więc nie
powinno być z tym problemu , a okazało się że jednak drobny problem się
pojawił , na szczęście taki do obejścia . Na filmiku tego nie widać,ale
zanim założy się klocki trzeba w jarzmie umieścić blaszki dołączone do
kompletu . Ja takie blaszki oczywiście otrzymałem, niestety okazało się
że są za szerokie w jednym miejscu i nie da się ich zainstalować .
Nie miałem innego wyjścia jak wyczyścić stare blaszki i zastosować je powtórnie .
Dziwię
się że w komplecie były za szerokie zwłaszcza że były zakupione po
vinie , a sprzedawca zapewniał że klocki do Logana z systemem ABS są
takie same jak klocki bez tego systemu.
Jedynie
różnią się tarcze i tłoczek w zacisku .O ile pamiętam chyba 4 mm
różnicy jest na tłoczku i coś około 15 mm na tarczy . Podsumowując ten
temat mogę powiedzieć że filozofii tu raczej nie ma , a stopień
trudności tego zadania w skali od 1 do 10 mogę ocenić max na 2.
Proponuje zapoznać się w internecie z innymi materiałami odnośnie czyszczenia i smarowania.
Dobrze
jest sprawdzić sobie stan uszczelnienia tłoczka jak również prowadniki .
W obu przypadkach można zakupić sobie zestaw do regeneracji . Warto się
do tego przyłożyć ,w końcu są to hamulce !
Nie muszę chyba pisać aby po wymianie klocków upewnić się czy hamulce działają ?
Manual - instrukcja serwisowa do pobrania
Plik ⇒ Podwozie .pdf
Rozdział 31A ⇒ klocki hamulcowe przednie: Demontaż / Montaż
Film przedstawia w bardzo dużym uproszczeniu proces wymiany tarczy i klocków hamulcowych pomijając ważne rzeczy jak oczyszczanie piasty przed założeniem nowej tarczy czy oczyszczanie jarzma klocków hamulcowych. Wyraźnie widać z jakim oporem technik montuje nowe klocki, ciekawi mnie po jakim czasie auto wróciło z reklamacją.
OdpowiedzUsuńNie dawno wykonałem przegląd hamulców w swojej 8 letniej Sandero. Tarcze równo wytarte o grubości około 11mm każda. Klocki od 6,5 do 7mm grubości samej okładziny. Zatem już zaczynam zamawiać komplet nowych części. Tym czasem w ramach przeglądu wyczyściłem jarzmo, blaszki prowadnic i wszystko działa jak w dniu zakupu.
Pozdrawiam
AutoDoc za każdym razem tłumaczy że ich materiały mają tylko i wyłącznie charakter poglądowy. Każdy film ma na celu tylko przedstawić przebieg konkretnej operacji . Pomija się tutaj rzeczy oczywiste , jak smarowania, czyszczenia lub męczarnie ze śrubami , których nie da się ruszyć . Uważam że filmiki AutoDoc są bardzo pomocne i warto się nimi posiłkować zwłaszcza jeśli robi sie to pierwszy raz .
UsuńOczywiście, zwłaszcza że robiąc samodzielnie pieniądze, które musielibyśmy przeznaczyć dla warsztatu zostaną w domu a wówczas możemy sobie pozwolić na zakup najlepszych materiałów eksploatacyjnych oraz narzędzi.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Wartościowy artykuł
OdpowiedzUsuń