zmusiły mnie do wnikliwej kontroli stanu zawieszenia .
Wstępnie już sama teoria wykluczyła pochodzenie dźwięków z łożyska koła , sworznia czy tulei wahacza podczas kręcenia kierownicą w miejscu . Osobiście skontrolowałem drążki i końcówki drążków oraz wykluczyłem nawet krzyżak w układzie kierowniczym ,ostatecznie za stuki , puki i skrzypienia obwinione zostało łożysko amortyzatora .
Wydawać by się mogło że wymiana łożyska nie będzie łatwą naprawą jednak po zapoznaniu
się z jego mocowaniem w kolumnie Mac Phersona stwierdzić można że jest to banalnie proste.
Potrzebne narzędzia :
- klucz do odkręcenia koła (21)
- nasadka 18 i klucz oczkowy 18
- nasadka 21
- klucz oczkowy 27 (odgięty)
- imbus 6
- ściągacz do sprężyn
Pierwsza sprawa to oczywiście odkręcenie koła w Loganie kluczem 21 . Kolejna rzecz jaką radze zrobić to spryskać WD40 śruby łączące amor. ze zwrotnicą (najlepiej godz. wcześniej). Następnie nasadką 21 poluzować , ale tylko poluzować śrubę trzymającą z góry talerzyk amortyzatora .
Kolejna czynność to niestety odkręcenie jarzma , a zasadzie
tylko jednej śruby i poluzowanie drugiej ,tylko po aby przy następnej operacji dało się wyciągnąć śruby łączące amortyzator ze zwrotnicą.
Poniższe zdjęcie przedstawia w/w problem .
Następnie nasadka i klucz 18 do odkręcenia amortyzatora .Jak już to będzie zdemontowane wtedy można od dołu złapać amortyzator i odkręcić poluzowaną wcześniej górną nakrętkę z talerzyka . Amortyzator wyciąga się bez problemu ewentualnie można zwrotnice pchnąć ku dołowi uważając żeby przypadkiem nie wyszła półoś !
Kolejny etap to demontowanie łożyska , więc będzie potrzeby ściągacz do sprężyn oraz bardzo pomocne może być też imadło .Ja zaopatrzyłem się w ściągacze widoczne na zdjęciu.
Nie mając nigdy styczności z takim narzędziem zdecydowałem się na zakup dłuższych 380mm co w praktyce okazało się niepotrzebne bo spokojnie wystarczyłyby o długości 260mm. Od razu uprzedzam że grzechotka pół cala może mieć problem zmieścić się bo gdzieś tam zawadza sprężyna więc zawczasu sugeruje zaopatrzyć się w przedłużkę lub specjalny przegub do grzechotek .
Ściągnięta sprężyna wygląda tak jak poniżej na fotce .Szczerze mówiąc najbardziej obawiałem się momentu ściągania , a okazało się to łatwe i całkowicie bezproblemowe zwłaszcza że dużo ściągać nie trzeba było .
Pozostało już tylko odgiętym kluczem 27 odkręcić nakrętkę przytrzymując sobie amortyzator imbusem 6 w miejscu zaznaczonym czerwoną strzałką aby nie obracał się razem z nakrętką . Niestety nie zrobiłem zdjęcia więc wstawiam znalezione w internecie ale bardzo podobnie to wygląda w przypadku Logana .Przy składaniu wszystkiego uważać żeby sprężyna była z dołu i z góry na odpowiednim miejscu .Można sobie troszkę popuścić sprężynę i klepnąc ją w miarę potrzeby aby ustawiła się w odpowiednim miejscu . Z kolei nakrętkę na łożysko nie nakręcać z jakąś mega siłą bo można zerwać gwint i bedzie problem . Ewentualnie jak ma ktoś klucz dynamometryczny to w manualu (moim blogu) podane są wartości .
Stare łożysko było dość konkretnie zajechane , z trudem się obracało, a w środku widać było że jest strasznie zabrudzone.Jak się już ktoś za zabiera za wymianę łożyska to proponuje przy okazji wymienić również poduszki . Poniżej wrzucam filmik przedstawiający stan łożyska zaraz po wyciągnięciu amortyzatora.
Zdaję sobie sprawę że każda ingerencja w zawieszenie wymaga ustawienia zbieżności no może po za wymianą łączników czy poduszek stabilizatora ale w tym przypadku nie były ruszane części , które mogły mieć wpływ na rozjechanie się zbieżności , a inne elementy geometrii są w Loganie na sztywno , bez możliwości regulacji . Pozostając w temacie zbieżności to od jakiegoś czasu zastanawiam się nad sprzętem do jej ustawiania , może coś z tego wyjdzie .
Stopień trudności tego zadania w skali od 1 do 10 oceniam na 3 .
Pozostałe informacje w blogu , temat : Manual do pobrania
Plik : Podwozie.pdf
Tematy :
-Sprężyna i amortyzator przedni: Demontaż / Montaż , rozdział 31A-17
-Moment dokręcania przedniego zawieszenia , rozdział 30A-9
Dla ciekawskich rzucam jeszcze zdjęcie rozebranego łożyska amortyzatora
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny artykuł
OdpowiedzUsuńDużo przydatnych treści
OdpowiedzUsuń