zmusiły mnie do wnikliwej kontroli stanu zawieszenia .
Wstępnie już sama teoria wykluczyła pochodzenie dźwięków z łożyska koła , sworznia czy tulei wahacza podczas kręcenia kierownicą w miejscu . Osobiście skontrolowałem drążki i końcówki drążków oraz wykluczyłem nawet krzyżak w układzie kierowniczym ,ostatecznie za stuki , puki i skrzypienia obwinione zostało łożysko amortyzatora .
Wydawać by się mogło że wymiana łożyska nie będzie łatwą naprawą jednak po zapoznaniu
się z jego mocowaniem w kolumnie Mac Phersona stwierdzić można że jest to banalnie proste.
Potrzebne narzędzia :
- klucz do odkręcenia koła (21)
- nasadka 18 i klucz oczkowy 18
- nasadka 21
- klucz oczkowy 27 (odgięty)
- imbus 6
- ściągacz do sprężyn

Kolejna czynność to niestety odkręcenie jarzma , a zasadzie
tylko jednej śruby i poluzowanie drugiej ,tylko po aby przy następnej operacji dało się wyciągnąć śruby łączące amortyzator ze zwrotnicą.
Poniższe zdjęcie przedstawia w/w problem .
Następnie nasadka i klucz 18 do odkręcenia amortyzatora .Jak już to będzie zdemontowane wtedy można od dołu złapać amortyzator i odkręcić poluzowaną wcześniej górną nakrętkę z talerzyka . Amortyzator wyciąga się bez problemu ewentualnie można zwrotnice pchnąć ku dołowi uważając żeby przypadkiem nie wyszła półoś !
Kolejny etap to demontowanie łożyska , więc będzie potrzeby ściągacz do sprężyn oraz bardzo pomocne może być też imadło .Ja zaopatrzyłem się w ściągacze widoczne na zdjęciu.

Ściągnięta sprężyna wygląda tak jak poniżej na fotce .Szczerze mówiąc najbardziej obawiałem się momentu ściągania , a okazało się to łatwe i całkowicie bezproblemowe zwłaszcza że dużo ściągać nie trzeba było .


Zdaję sobie sprawę że każda ingerencja w zawieszenie wymaga ustawienia zbieżności no może po za wymianą łączników czy poduszek stabilizatora ale w tym przypadku nie były ruszane części , które mogły mieć wpływ na rozjechanie się zbieżności , a inne elementy geometrii są w Loganie na sztywno , bez możliwości regulacji . Pozostając w temacie zbieżności to od jakiegoś czasu zastanawiam się nad sprzętem do jej ustawiania , może coś z tego wyjdzie .
Stopień trudności tego zadania w skali od 1 do 10 oceniam na 3 .
Pozostałe informacje w blogu , temat : Manual do pobrania
Plik : Podwozie.pdf
Tematy :
-Sprężyna i amortyzator przedni: Demontaż / Montaż , rozdział 31A-17
-Moment dokręcania przedniego zawieszenia , rozdział 30A-9
Dla ciekawskich rzucam jeszcze zdjęcie rozebranego łożyska amortyzatora
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny artykuł
OdpowiedzUsuńDużo przydatnych treści
OdpowiedzUsuńWymiana łożyska trwa bardzo krótko, ale najważniejsze by posiadać odpowiednie narzędzia
OdpowiedzUsuń