blogu ze względu na potrzebę zastosowania klucza dynamometrycznego w Loganie .
Sporo czasu spędzam przy aucie więc postanowiłem zakupić taki klucz :-)
Nie będę tu pisał , który klucz jest dobry , a jakiego producenta nie polecam bo nie wiem.
Podzielę się tylko swoim doświadczeniem i pracą z kluczem dynamometrycznym.
Zdecydowałem się na zakup klucza ponieważ okazało się z czasem że po wymianie świec jedna była zbyt słabo dokręcona . Nie chciałem przesadzać z dokręcaniem ponieważ panicznie
boję się zerwania gwintu w głowicy.To samo tyczy się korka spustowego oleju czy nakrętki/kontry popychacza itp...
Zakupiłem klucz widoczny na zdjęciu obok , nie był najtańszy , a zdecydowałem się na ten konkretny z powodu jego zakresu .Interesował mnie klucz , który ma jak najniższą dolną wartość ponieważ chce nim dokręcać śruby , które wymagają pewnej precyzji .
Zakres tego klucza to 7-105Nm i mocowanie na nasadkę 3/8". Mam wszystkie redukcje więc środkowej wielkości rozmiar (1/4" , 3/8" , 0,5") mocowania nasadki mi odpowiada .
Dlaczego taki zakres wybrałem ?
Polecę teraz wartościami , z którymi się spotkałem ,a które mogą się komuś w przyszłości przydać , Często szuka się ich w internecie zamiast u mnie na blogu chociaż by w temacie Manual - instrukcja serwisowa do pobrania.
Pokrywa zaworów - 10Nm . Bez klucza zbyt mocno dokręcone uszkodzi uszczelkę ,
przy zbyt słabym zacznie się pocić , przy nierównomiernym dokręceniu wszystkich śrub
również zacznie się pocić .
Nakrętka/kontra popychacza - 10Nm . Lepiej nie wiedzieć co się stanie , kiedy zbyt słabo dokręcona nakrętka popuści , a zbyt mocno zerwie gwint ! Mimo dużego doświadczenia przy regulacji wolę to już robić przy pomocy klucza dynamometrycznego .Lepiej dokręcić kluczem i spać spokojnie,a nie nasłuchiwać silnika przez pierwszy tydzień po regulacji .
Korek spustowy miski oleju - 20Nm .Zerwanie gwintu nie jest aż tak kłopotliwe jak chociażby w głowicy bo można sobie spuścić olej ,odkręcić miskę i naprawić usterkę .Tak czy inaczej lepiej dokręcać kluczem zwłaszcza kiedy jest nowa dmuchana uszczelka .
Świece zapłonowe - 25-30Nm . Pisałem już na początku jak wyglądała u mnie sprawa z dokręcaniem świec .Dodam tylko ze swojej strony że do klucza dynamometrycznego potrzebna jest specjalna nasadka 16mm .Różni się ona od zwykłej tym że jest głębsza , a w środku znajduje się guma , która trzyma świece w nasadce aby nie wypadła przy wsadzaniu /wyciąganiu .
Korek spustowy skrzyni biegów - 20-25Nm . Jak widać korki spustowe wcale nie mają być tak mocno dokręcone jak to niektórzy robią do przesady .
Śruby koła - 105Nm . Mieści się w granicach zakresu mojego klucza aczkolwiek byłbym pierwszym amatorem w tym kraju , który przykręca koła kluczem dynamometrycznym . Wkurzyło mnie tylko że przy wymianie opon jakiś kretyn tak mi podociągał śruby jakby klucz miał ustawiony na ciężarówki!
Zwykły klucz się krzywił przy odkręcaniu z 2 metrową lagą ...masakra ! Czemu niektórzy mają taką manie że dokręcają każdą śrubę do granic wytrzymałości gwintu !?
Śruba z nakrętką dolnego wahacza - 105Nm
Śruba mocująca ściąg ramy silnika do nadwozia - 62Nm
Nakrętka przegubu kierowniczego - 37Nm
Śruba mocująca podporę drążka stabilizatora do nadwozia - 105Nm
Nakrętka mocująca podporę drążka stabilizatora - 8Nm Nie wiem po co ona tam jest ?
Śruba z nakrętką mocująca amortyzator do wspornika piasty - 10Nm
Śruba mocująca przekładnię kierowniczą do ramy silnika - 105Nm
Nakrętka mocująca amortyzator do talerzyka sprężyny - 62Nm
Nakrętka kontrująca do regulacji zbieżności - 50Nm
itd...
Z czasem będę aktualizował ten temat podając nowe wartości . Tym czasem już po tych kilku przedstawionych można wywnioskować dlaczego zdecydowałem się na zakup klucza z takim przedziałem momentu . Oczywiście sa też śruby ,które wymagają większego momentu np. śruby przy tulejach wahacza czy sworznia , są też śruby np. obudowy filtra powietrza czy termostatu i każda śruba czy nakrętka ma podaną w manualu wartość dokręcenia , ale bez przesady .
Nie będę przecież dociągać nakrętki z np. anteny kluczem dynamometrycznym .
Wyczytałem że podobno 90% mechaników nie używa takiego klucza , wszystko z wyczuciem nabytym w praktyce.
Na zakończenie jako ciekawostka napisać muszę że największy moment dokręcenia nakrętki jaki udało mi się do tej pory znaleźć w manualu to aż 280Nm !!! Dużo po za zakresem mojego klucza.
Nie dziwie się że często ludzie pytają jak sobie z tym poradzić bo nawet 2 metrowa laga i palnik mają problem żeby to ruszyć . O czym mowa ? Oczywiście... nakrętka piasty !
Tu jest zestaw : specjalna nasadka do świec z gumą w środku do przytrzymania świecy ,
następnie redukcja z 0,5" do 3/8" i na koniec przedłużka .
Drobna dopiska do tego tematu ponieważ znalazłem ciekawy tekst dot. kluczy.
[...]
Na co dzień zajmuję się wzorcowaniem i adiustacją kluczy dynamoemtrycznych i podpisuję się obiema rękoma pod tym co powiedział autor. Nie dbając o klucz można sobie narobić niezłej bidy - normą są egzemplarze pracujące nawet w autoryzowanych serwisach obsługi, które potrafią przekłamywać moment siły nawet o 20%... Teraz wyobraźcie sobie że "nie dokręciliscie" takim kluczem koła klientowi ._. Co do interwału czasowego kontroli metrologicznej krąży legenda, że powinno się to robić co około 4000 wysprzeglen klucza, ale w praktyce sprawdza się je raz do roku. Nie polecam sugerować się świadectwami producentów dołączanych do kluczy, bo jednak bardzo często rozmijają się one z prawdą. Rozkręcenie kluczy po użyciu jest wyjątkowo istotne - jest to najczęstsza przyczyna rozregulowania się tych narzędzi.
Od siebie dodam jeszcze klika wskazówek:
-Pierwsze "złamanie" klucza następuje przy momencie siły większym o około 5% w odniesieniu do następnych
-Nastawiajac klucz na potrzebny moment istotne jest, aby dokręcić go na dany punkt z momentu mniejszego - skręcając klucz z większego momentu siły przekłamanie będzie o kilka procent w dół
-Jedynymi kluczami, które nie wymagają "rozkręcenia" po pracy to manoskopy Stahlwille ze względu na ich budowę (nie mają w środku sprężyny jak w pozostałych kluczach i jest to ich autorski i opatentowany system)
-Nie kupujecie chińskich kluczy, bo one nie są dobre nawet po wyjęciu z pudełka
-Nie można pozwolic, aby klucz został zalany smarem, a tym bardziej, aby dostały się do niego ciała obce (często takiego klucza nie da się już odratować)
-Maksymalna dopuszczalna odchyłka momentu siły dla kluczy nastawnych to 4% momentu siły, dla wychylnych i zegarowych to 6% (w uproszczeniu)
-Kazdy klucz skonstruowany jest w taki sposób, że wskazania monetu lub wysprzeglenia najbliższe nominałowi są wtedy gdy siłę zadajemy na sam środek uchwytu klucza - wiele z nich ma nawet w tym punkcie symbol
[...]
Nakrętka/kontra popychacza - 15-25Nm sprawdzałem ten moment który podałeś i jest za duży poprawny wynosi 10 Nm
OdpowiedzUsuńDziękuje :-) Juz poprawiłem .
UsuńTo jest bardzo rozbudowany temat, wybór odpowiedniego klucza to nie jest łatwa rzecz. Dlatego cieszę się że trafiłem na ten wpis, dzięki czemu sprawa jest dużo klarowniejsza
OdpowiedzUsuńKlucz dynamometryczny jest bardzo pomocnym narzędziem. Wiem jak chociażby przy wymianie kół.Ostatnio nawet czytałam na ten temat https://www.laboratoria.xtech.pl/wiadomosci-i-komunikaty/zbyt-niski-lub-zbyt-wysoki-moment-obrotowy-przy-dokrecaniu-sruby-czym-moga-skutkowac--150139-10
OdpowiedzUsuń.
OdpowiedzUsuńJeśli mowa o nakładkach, śrubach i tym podobnych to na https://www.sklepsrubex.pl/category/Sruby-z-gwintem-drobnozwojnym-DIN-961-68019 można bez problemu wybrać co potrzeba. Właśnie robiłem rozeznanie, dobra sprawa jak wszystkie takie potrzebne rzeczy są w jednym miejscu.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł
OdpowiedzUsuńBardzo dobrej jakości narzędzia dynamometryczne kupuję tutaj https://dynamometryczne.pl/king-tony-m1 są w dobrej cenie i zawsze jest spory wybór.
OdpowiedzUsuń