sobota, 18 kwietnia 2020

Loganowe koła

Temat pod etykietą ⇒ Koła - felgi i opony

Tym razem temat troszkę luźny  bo tylko kilka słów odnośnie Loganowych kół .
Wziąłem się za wymianę kół  z oponami letnimi ponieważ jest już wystarczająco ciepło , a dodatkową motywacją okazał  się  wkręt  w  oponie . Oczywiście  oponę  sam  będę  sznurował . Opisałem to w temacie ⇒  Koło zapasowe.  Obecnie trwa pandemia i chwilowo był zakaz między innymi wymiany opon . Jadnak ze względy bezpieczeństwa na drodze został zniesiony i okazał się czynnością niezbędną do egzystencji (poniżej oficjalne pismo w tej sprawie).

Pewnie nie wszyscy wiedzą , ale producent Logana przewidział  do tego samochodu dwa rozmiary felg , a co za tym idzie również i opon .  Informacja o rozmiarach i innych parametrach dostępna na blogu w temacie ⇒ Instrukcja obsługi . Poniżej tabelka z rozmiarami felg i opon .

Kliknij aby powiększyć

Ja do tej pory miałem jeden komplet felg 14" więc dwa razy w roku musiałem jezdzić do warsztatu na przekładki z zimowych na letnie i odwrotnie . Z roku na rok cena tej usługi wzrastała  do tego stopnia że ostatnio zapłaciłem 70zł za (stalowe felgi) . Wkurzyłem się również bo za każdym razem im gadam , a oni dalej udary mają ustawione na ciężarówkę i tak dowalą śruby że nie da się  ich odkręcić . Na szczęście mam klucz teleskopowy i jakoś poszło . Zdecydowałem sie jednak na zakup dodatkowego kompletu felg żeby już nie jeździć na przekładki , a samemu wymieniać . Nie dość że nie będzie mnie to już w przyszłości nic kosztowało  to jeszcze wymienię sobie koła kiedy chce  i bez stania w kolejce .

Kupiłem sobie fajne oryginalne felgi stalowe .


Sprawdziłem ....pasują . W instrukcji  jest podany rozmiar i szerokość felgi, ale nie ma informacji odnośnie osadzenia i rozstawu śrub  . Poszukałem , sprawdziłem moje stare felgi i się okazuje że osadzenie w Loganie to 43 . Lepiej  o tym pamiętać przy zakupie  bo w przeciwnym wypadku może się okazać że felga będzie się opierała o zaciska hamulca .
Podaje parametry felg , które mam i które pasują do Logana :

Średnica felgi             - 14"
Szerokość felgi            - 5,5"
Rozstaw śrub               - 4x100
Osadzenie  (ET)            - 43
Średnica otw. centrującego - 60,1
Producent                  - Dacia (oryginalne OEM)


Nowe felgi  to przy okazji nowe śruby , bo stare są troszkę objechane przez to dokręcanie na maxa w warsztacie . Zakupiłem 16 szt. ładnych chromowanych . Takie śruby to raczej  do aluminiowych felg pasowałyby najbardziej ale do tych stalówek też będą dobre .


Poniżej podaje moment dokręcenia kół . Dane zaczerpnięte z manuala :


Naprawdę nie trzeba skakać po kluczu żeby dokręcić śruby .
Fotki z wymiany . Logan brudny bo takie mamy czasy (pandemia , zakazy i nakazy).
Póki co nie zakładam kołpaków . Otworzą sklepy to na spokojnie jakieś znajdę .

Kliknij aby powiększyć

Kliknij aby powiększyć

Kliknij aby powiększyć

Koła zimowe oczywiście odrdzewione , wyczyszczone i pomalowane .


wyczyszczone i odrdzewione Brunoksem





Więcej ciekawostek  znajdziesz w ⇒ instrukcja obsługi .
Rozdział 5 , strona 47 , Rady praktyczne


W internecie jest dużo stron gdzie można sprawdzić sobie zamienniki opon , ja wrzucam link do jednej z nich . Są tam również podane różnice wskazań prędkości przy różnych rozmiarach opon . 

http://oponykozak.pl/zamienniki-opon

Jeszcze taka ciekawostka na koniec . Wszystkie odpady  w tym płyny i oleje pozbywam się legalnie dlatego chciałem oddać również opony do utylizacji . Okazało się że można za 2,5zł od sztuki ale akurat nie teraz bo coś tam ... Pan mi doradził że mój odbiorca śmieci , obojętnie jakiego mam , ma obowiązek zabrać rocznie 8 opon bezpłatnie do utylizacji .

Dodatkowe fotki :


Nowe chromowane śruby

Stare objechane śruby










Aktualizacja : 24.11.2020r 
 
Wyczyszczone i pomalowane koła doczekały się swojego czasu. Założyłem kilka dni zimówki.Jedna miała wbitego wkręta ale ostatecznie okazało się że to tylko powierzchowne i obyło się bez sznurowania opony. Szczerze przyznam że jednak mój Logan znacznie lepiej prezentuje się ze srebrnymi felgami niż z czarnymi.


Kołpaki jakoś ostatnio mnie nie przekonują.Przy okazji wymiany opon warto sprawdzić ciśnienie i tu posłużyłem się fajnym , niedawno zakupionym na aliExpress elektronicznym ciśnieniomierzem.


Przyjęło się, że dla wszystkich opon obowiązuje uniwersalna wartość ciśnienia wynosząca 2,2 bara. Jest ona rzeczywiście bezpieczna i można ją zastosować w przypadku większości samochodów, ale jeśli chcemy być bardziej skrupulatni, to powinniśmy kierować się zaleceniami producenta auta.
 
Wiele cennych informacji odnośnie ciśnienia w oponach na stronie ⤾

https://wulkanista.pl/cisnienie-w-oponach/

Inne,fajne gadżety na aliExpress dla Logana również na mojej stronie 


5 komentarzy:

  1. Ładne felgi, aż ciśnie się na usta "szkoda że tak późno". Moja 10 letnia Sandero ma od początku drugi komplet oryginalnych felg z oponami zimowymi. Widzę, że ma Pan na lato krajowego Kormorana, jak się sprawują te opony, chodzi mi jazdę a raczej hamowanie na mokrej nawierzchni? Jak miałem jeszcze poloneza to używałem całoroczne navigator2 i gdzieś po 2 latach użytkowania droga hamowania biła rekordy Guinessa. W tym roku planuję wymienić w Sandero opony, stare Michelin mają co prawda bieżnik w normie ale stan techniczny gumy nie wróży bezpieczeństwa na drodze.
    Pozdrawiam
    Marek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hamowanie Kormoranami na mokrej drodze, raz skończyło mi się na drzewie z urwanym kołem . Tam gdzieś w galerii mam chyba nawet zdjęcie z tego zdarzenia na lawecie. Tragedia , z dwa razy jeszcze niebezpiecznie poleciałem dosłownie jak na lodzie . Teraz , kiedy jest mokro to już wiem czego mogę się spodziewać i jestem ostrożny , a mimo to kilka razy mnie poniosło. Zdecydowanie nie polecam tych opon ! Kuzyn ma zimowe Kormorany i sobie chwali .

      Usuń
    2. bo Kormorany to tylko do dostawczaków.

      Usuń
  2. Tak z ciekawości, ile cię kosztował komplet?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 200zł + 50zł przesyłka (za każdą śrubę dodatkowo 1,99zł)

      Usuń

Etykiety

Archiwum bloga