poniedziałek, 19 listopada 2018

Podświetlenie regulacji nawiewu - wymiana żarówki


Listopad... rano ciemno i zimno . Późnym popołudniem również już ciemno i zimno .
Włączyć nawiew ciepłego powietrza  na przednią szybę ,czy może pod nogi , lub nawiewy boczne łącznie z szybą ? Wszystko można sobie ustawić pod warunkiem że w trakcie jazdy widać gdzie się to ustawia . W moim Loganie podświetlenie nie działało praktycznie od początku i jakoś się do tego przyzwyczaiłem . Przyznam się jednak że podchodziłem dwa razy do  wymiany żarówek podświetlenia ;/ Niestety każda próba zakończyła się niepowodzeniem ponieważ nie mogłem doszukać się żarówek ! Przejrzałem manuala i chyba cały internet jednak informacji dot. wymiany żarówek nie znalazłem .W brew pozorom temat dość trudny zwłaszcza jeśli ktoś nie wie gdzie i czego szukać. Postanowiłem zabrać się za to trzeci i ostatni raz !

Dowiedziałem   się w internecie  z  niepewnych  źródeł  że  na  podświetlenie  składają się 3 żaróweczki . Nawet gdzieś , na  jakimś forum , ktoś narzekał że bezsensownie każda żarówka  jest z innej parafii . Postanowiłem zlokalizować żarówki , wyciągnąć je i wymienić . 






W pierwszej kolejności należy zdemontować przedni panel . Panel  trzymają tylko zatrzaski. Najlepiej w tej sytuacji posłużyć się czymś nieostrym aby nie uszkodzić powierzchni oraz jego  krawędzi . Proponuje zrobić to co ja i wykorzystać zwykły nóż stołowy (obiadowy) . Zaczynając od góry delikatnie wsunąć nóż w szparę i  odchylić go uwalniając dwa górne zatrzaski . Następnie dwa boczne zatrzaski , natomiast dolne wyjdą już same bez większego problemu .









Kolejny krok to wykręcenie dwóch śrubek trzymających mechanizm (żółte kółka) .
O ile dobrze pamiętam to był torx T15 .


Teraz część najtrudniejsza . Ustawienie mechanizmu z pokrętłami tak aby był dostęp do tylnej części . Wykonanie tego jest trudne ponieważ utrudniają to trzy krótkie linki w pancerzach przymocowane do każdego z pokręteł . Na prawdę trzeba się nagimnastykować aby to odpowiednio ustawić nie łamiąc i uszkadzając czegoś po drodze . Ja się zasugerowałem informacjami z internetu i szukałem trzech żarówek . Kiedyś , przy pierwszym podejściu nie znalazłem ani jednej. Pół roku później również próbowałem i  po dłuższych poszukiwaniach zakończyło się to wynikiem 2:0 dla Logana.
Nie ma innej możliwość , te żarówki muszą gdzieś być ! Postanowiłem dzisiaj szukać do skutku.
Po około 20 minutach szukania odnalazłem jedną żarówkę ! Później okazało się że jest to jedyna żarówka w tym panelu . Nie wiem czy  nie poszło by to szybciej gdybym nie sugerował się informacjami z internetu gdzie była mowa o 3 żarówkach w innych miejscach .


Kliknij aby powiększyć



Kliknij aby powiększyć








































Trzeba sobie przygotować jakieś szczypce bo nie da się tego ruszyć palcami .
Najlepiej jakieś mniejsze bo dużymi  nie da się tam manewrować , a trzeba końcówkę złapać i wykonać jakieś 3/4 obrotu .
Pomyślałem sobie że wyciągnę żaróweczkę , zostawię wszystko rozkopane i podjadę do sklepu po nową ale , kiedyś wymieniałem żarówkę z gniazda zapalniczki i okazało się że w nawiewie jest taka sama  żarówka (typ W2.3W). Ja przeważnie takie rzeczy kupuje z zapasem , więc byłem w posiadaniu potrzebnej sztuki :-)  Wymieniłem więc szybko na miejscu i po problemie .


Zanim wszystko poskładałem sprawdziłem czy działa.
Okazało się że działa , a w dodatku świecą równomiernie wszystkie oznaczenia pokręteł. Wywnioskować można że jednak tylko ta jedna żarówka jest odpowiedzialna za podświetlenie.

Podsumowując . Aby naprawić podświetlenie należy :
-ściągnąć przedni panel
-wykręcić 2 śrubki (torxT15)
-odchylić ostrożnie mechanizm sterowania nawiewami
-wymienić tylko jedną żarówkę W2.3W znajdującą się z tyłu między dwoma dolnymi pokrętłami .
-poskładać wszystko w odwrotnej kolejności

Teraz , kiedy tego dokonałem to sprawa jest już dla mnie banalna.
Kiedyś poradziłem sobie za pierwszym razem z regulacją zaworów lub czyszczeniem
przepustnicy ,a tu malutka żaróweczka dopiero przy trzecim podejściu została wymieniona .
Z efektu jestem mega zadowolony ! Poniżej zdjęcie przed i po wymianie :





Aktualizacja : 24.02.2019r

Widzę że doświadczona osoba potrafi wymienić żarówkę bez rozkręcani.
Następnym razem też spróbuje :-)





8 komentarzy:

  1. Po pierwsze - super materiały prezentujesz, trafione w punkt, jasno i klarownie - tak trzymaj ;)
    Po drugie - miałem przygody z tymi żarówkami już kilka razy - niestety "padają jak muchy" sprawdzałem obie metody i są dość czasochłonne, ale jest patent na wymianę bez rozbierania czegokolwiek. Poradziłem sobie z tym nawet z moimi łapskami rozmiar 10.5 ;) ale do sedna:
    1. rozpiąć zapinkę dolnej(czarnej) osłony przy nogach pasażera (jak ktoś ma małe i wygimnastykowane łapki-można pominąć) 2.rękę należy włożyć od strony pasażera i wymacać cięgna nawiewów - żarówka jest pomiędzy nimi
    3. korzystając z klucza - jak na filmiku, lub mając mocny chwyt odkręcić, wyjąć i wymienić
    4. wyczuwając dziurkę po żarówce zamontować na miejsce.
    całość za pierwszym razem zajęła ok. 10 min - teraz mając za sobą kilka wymian - jakieś 3 min. Pozdrawiam Indianin

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. hej , jaki typ jest tej zarowki ??

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobra robota. Rzadko zdarzają się tak klarowne opisy takich "niby błahych problemów"

    OdpowiedzUsuń

Etykiety

Archiwum bloga