Cewka + wtyczka immobilizera |
W przypadku , kiedy kluczyk nie dogaduje sie z silnikiem następuje blokada wtryskiwaczy . Warto zapoznać sie z tym tematem bliżej . Nie będę tego kopiować dlatego odsyłam do manuala , jest tam sporo ciekawych informacji odnośnie immobilizera i nie tylko :
Plik - Osprzęt elektryczny 2.pdf
Rozdział 82A (Blokada rozruchu) , strona 42 .
Oczywiście nie tylko immobilizer może unieruchomić wtryski . Może to być uszkodzenie przewodów elektrycznych . Jak sprawdzić czy paliwo dochodzi do listwy wtryskiwaczy opisywałem w temacie głównym . Na początku sprawdziłbym czy działa pompa paliwa w zbiorniku . Często pierwszym krokiem w diagnostyce usterek układu paliwowego jest po prostu nasłuchiwanie. Wystarczy obrócić kluczyk do pozycji uruchomienia (zapłonu) i sprawdzić, czy ze zbiornika paliwa dobiega delikatne brzęczenie. Powinno ono zacząć się tuż po obróceniu kluczyka do pozycji uruchomienia i trwać przez około 2 sekundy, po czym powinno zaniknąć. Dźwięk ten zazwyczaj oznacza, że obwód pompy paliwowej działa, a sama pompa pracuje . Dzwięk wyraźnie słychać po zdemontowaniu siedziska . Gdyby jednak pompa nie pracowała należy ustalić przyczynę . Aby dostać się do pompy należy zdjąć siedzisko tylnej kanapy . Pod nią znajduję się właz .
Do włazu biegnie kabelek z czterema przewodami . Dwa to czujnik poziomu paliwa i kolejne dwa to zasilanie pompy paliwa . Najpierw najlepiej sprawdzić czy pompa w ogóle działa . Uwaga - pompa zaczyna działać dopiero kiedy kręci się rozrusznik ! Na pozycji "zapłon" pompa działa tylko 2 sekundy więc pomiar napięcia po tym czasie nie ma sensu ! Jeżeli jednak pompa pracuje prawidłowo i jest odpowiednia ilość paliwa w zbiorniku , a nadal brak paliwa na listwie wtrysków , wtedy logiczne że coś złego dzieje się z przewodem paliwowym . Jeśli chodzi o filtr paliwa to jest on zintegrowany z pompą i jest to element niewymienny , chyba że razem z pompą . Producent twierdzi że tego nie trzeba wymieniać dlatego tak to w Loganie wygląda . Na upartego można zdjąć wężyk wychodzący z pompy i przekonać się czy faktycznie jest w nim paliwo .
Jeżeli jednak okaże się że pompa nie działa , wtedy są dwie możliwości . Albo pompa nie działa bo jest uszkodzona , albo pompa nie działa bo nie dochodzi do niej napięcie . W celu sprawdzenia pompy najlepiej doprowadzić do niej bezpośrednio zasilanie i wtedy będzie wiadomo czy jest sprawna czy nie . Taaaaak , można z gniazda zapalniczki .
Piny 1 i 2 to czujnik poziomu paliwa . Piny 3 i 4 to zasilanie pompy . Przypominam że pomiar napięcia powinien odbywać się podczas rozruchu silnika , na pozycji "zapłon" pompa nie kręci !
Jeżeli jednak do pompy nie dochodzi zasilanie wtedy trzeba zastanowić się , dlaczego ? Ja na chwilę obecną widzę dwa rozwiązania (pomijam immo) . Bezpiecznik lub przekaźnik . Bezpiecznik ale nie pompy bo takiego nie ma . Jest główny z zasilania ale nie o ten mi teraz chodzi . Do sprawdzenia cały szereg bezpieczników tj . zasilania płytki przekaźników (w tym przekaźnika pompy) , bezpiecznik zabezpieczenia przeciwkradzieżowego , itp... Gdzie i jakie bezpieczniki sprawdzić ? Wszystko opisałem na blogu w temacie ⇒ Bezpieczniki . Jeżeli chodzi o przekaźnik pompy paliwa to znajduję się on pod osłoną , obok akumulatora , razem z bezpiecznikami .
Przekaźnik pompy na schemacie ma oznaczenie 236 . To ten sam przekaźnik , który wypina się aby pompa nie pracowała podczas pomiaru kompresji . Przekaźnik ma 4 wyprowadzenia . Dwa to zasilanie cewki i dwa to styki NO (Normal Open) . W ostateczności sprawdzić czy styki zamykają obwód pompy . Póki co tyle w tym temacie . Wpadnie mi coś jeszcze do głowy to zrobię aktualizację .
Poniżej filmik przedstawiający pracę immobilizera oraz czujnika poziomu paliwa .
Jak sprawdzić czy w aucie jest immobilizer ?
Wystarczy klucz owinąć folią aluminiową.
Odłączenie pompy i wskaźnika poziomu paliwa nie wykazało żadnego błędu.
Pokrewne tematy :
⇒ Kręci ale nie odpala
⇒ Kręci ale nie odpala - brak iskry
⇒ Kręci ale nie odpala - brak powietrza
ja mam natomiast dziwny problem, pompa na krótko działa. jak chcę odpalić go normalnie to już pompa nie działa a przekaźnik czuć w palcach, że działa na te 2/3 sekudny, może wiesz który kabelek w kostce od od kabiny idzie na pompę?
OdpowiedzUsuń