zmusiły mnie do wnikliwej kontroli stanu zawieszenia .
Wstępnie już sama teoria wykluczyła pochodzenie dźwięków z łożyska koła , sworznia czy tulei wahacza podczas kręcenia kierownicą w miejscu . Osobiście skontrolowałem drążki i końcówki drążków oraz wykluczyłem nawet krzyżak w układzie kierowniczym ,ostatecznie za stuki , puki i skrzypienia obwinione zostało łożysko amortyzatora .
Wydawać by się mogło że wymiana łożyska nie będzie łatwą naprawą jednak po zapoznaniu
się z jego mocowaniem w kolumnie Mac Phersona stwierdzić można że jest to banalnie proste.
Potrzebne narzędzia :
- klucz do odkręcenia koła (21)
- nasadka 18 i klucz oczkowy 18
- nasadka 21
- klucz oczkowy 27 (odgięty)
- imbus 6
- ściągacz do sprężyn
Pierwsza sprawa to oczywiście odkręcenie koła w Loganie kluczem 21 . Kolejna rzecz jaką radze zrobić to spryskać WD40 śruby łączące amor. ze zwrotnicą (najlepiej godz. wcześniej). Następnie nasadką 21 poluzować , ale tylko poluzować śrubę trzymającą z góry talerzyk amortyzatora .Kolejna czynność to niestety odkręcenie jarzma , a zasadzie
tylko jednej śruby i poluzowanie drugiej ,tylko po aby przy następnej operacji dało się wyciągnąć śruby łączące amortyzator ze zwrotnicą.
Poniższe zdjęcie przedstawia w/w problem .
Następnie nasadka i klucz 18 do odkręcenia amortyzatora .Jak już to będzie zdemontowane wtedy można od dołu złapać amortyzator i odkręcić poluzowaną wcześniej górną nakrętkę z talerzyka . Amortyzator wyciąga się bez problemu ewentualnie można zwrotnice pchnąć ku dołowi uważając żeby przypadkiem nie wyszła półoś !
Kolejny etap to demontowanie łożyska , więc będzie potrzeby ściągacz do sprężyn oraz bardzo pomocne może być też imadło .Ja zaopatrzyłem się w ściągacze widoczne na zdjęciu.
Nie mając nigdy styczności z takim narzędziem zdecydowałem się na zakup dłuższych 380mm co w praktyce okazało się niepotrzebne bo spokojnie wystarczyłyby o długości 260mm. Od razu uprzedzam że grzechotka pół cala może mieć problem zmieścić się bo gdzieś tam zawadza sprężyna więc zawczasu sugeruje zaopatrzyć się w przedłużkę lub specjalny przegub do grzechotek .
Ściągnięta sprężyna wygląda tak jak poniżej na fotce .Szczerze mówiąc najbardziej obawiałem się momentu ściągania , a okazało się to łatwe i całkowicie bezproblemowe zwłaszcza że dużo ściągać nie trzeba było .
Pozostało już tylko odgiętym kluczem 27 odkręcić nakrętkę przytrzymując sobie amortyzator imbusem 6 w miejscu zaznaczonym czerwoną strzałką aby nie obracał się razem z nakrętką . Niestety nie zrobiłem zdjęcia więc wstawiam znalezione w internecie ale bardzo podobnie to wygląda w przypadku Logana .Przy składaniu wszystkiego uważać żeby sprężyna była z dołu i z góry na odpowiednim miejscu .Można sobie troszkę popuścić sprężynę i klepnąc ją w miarę potrzeby aby ustawiła się w odpowiednim miejscu . Z kolei nakrętkę na łożysko nie nakręcać z jakąś mega siłą bo można zerwać gwint i bedzie problem . Ewentualnie jak ma ktoś klucz dynamometryczny to w manualu (moim blogu) podane są wartości .
Stare łożysko było dość konkretnie zajechane , z trudem się obracało, a w środku widać było że jest strasznie zabrudzone.Jak się już ktoś za zabiera za wymianę łożyska to proponuje przy okazji wymienić również poduszki . Poniżej wrzucam filmik przedstawiający stan łożyska zaraz po wyciągnięciu amortyzatora.
Zdaję sobie sprawę że każda ingerencja w zawieszenie wymaga ustawienia zbieżności no może po za wymianą łączników czy poduszek stabilizatora ale w tym przypadku nie były ruszane części , które mogły mieć wpływ na rozjechanie się zbieżności , a inne elementy geometrii są w Loganie na sztywno , bez możliwości regulacji . Pozostając w temacie zbieżności to od jakiegoś czasu zastanawiam się nad sprzętem do jej ustawiania , może coś z tego wyjdzie .
Stopień trudności tego zadania w skali od 1 do 10 oceniam na 3 .
Pozostałe informacje w blogu , temat : Manual do pobrania
Plik : Podwozie.pdf
Tematy :
-Sprężyna i amortyzator przedni: Demontaż / Montaż , rozdział 31A-17
-Moment dokręcania przedniego zawieszenia , rozdział 30A-9
Dla ciekawskich rzucam jeszcze zdjęcie rozebranego łożyska amortyzatora









Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny artykuł
OdpowiedzUsuńDużo przydatnych treści
OdpowiedzUsuńWymiana łożyska trwa bardzo krótko, ale najważniejsze by posiadać odpowiednie narzędzia
OdpowiedzUsuń