Pewnego słonecznego dnia stojąc w korku zauważyłem dziwne wskazanie temperatury płynu chłodzącego , dziwne ponieważ wskazanie ograniczyło się tylko do dwóch cegiełek gdzie zawsze były cztery (wyświetlane są parami) zwłaszcza że postój w korku powoduje rozgrzanie silnika do tego stopnia że włącza się wentylator , co też się stało , a wskaźnik nadal stał w miejscu pokazując niedogrzany silnik . Termostat wykluczyłem ponieważ w jakiej pozycji by się nie zablokował to z pewnością silnik nie byłby niedogrzany , otwarty działał by normalnie , z kolei zamknięty spowodowałby przegrzanie silnika , a tu ciągle widać brak cegiełek na wyświetlaczu .Zapowietrzenie czy brak płynu w układzie również nie spowodowałoby wskazania niedogrzania silnika oraz zakłóciłby może prace nagrzewnicy objawiając się niezbyt ciepłym powietrzem z nawiewu , a tak nie było ....
W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem było po prostu podłączenie Logana do komputera i też tak zrobiłem przy pomocy odpowiedniego kabla USB i oprogramowania DDT2000 . Wskazanie temperatury znajduje się w SIRIUS32 -> Trame10.
Po podłączeniu kontrole temperatury rozpocząłem od zimnego silnika i obserwowałem jak ładnie rośnie , następnie podręcznikowo otworzył się termostat przy temp. 89 stopni co można było zaobserwować po chwili spadkiem temperatury na wykresie , znowu wzrost temperatury do 95 stopni i wałczenie się wentylatora co wyraźnie skutkowało spadkiem temperatury do temp. roboczej tj. około 90 stopni . Obserwując prace silnika jednocześnie stan temperatury dochodzę do wniosku że wszystko jest w jak najlepszym porządku po za wskazaniem na wyświetlaczu , które przez cały czas badania utrzymywało tylko dwie cegiełki ...
Przyszedł czas na wnioski , które ewidentnie wskazywały tylko i wyłącznie niewłaściwą sygnalizacje temperatury . Skoro komputer pokazuje prawidłową temp. a wskazanie jest inne to nasuwa się tylko jedno logiczne wytłumaczenie - dwa czujniki ! Jeden podłączony do ECU (Engine Control Unit) ,a drugi do wskaźników .
Po wnikliwej analizie okazało się że moja teoria dwóch czujników jest bardzo trafna aczkolwiek po za jednym szczegółem :) Nie ma dwóch czujników ! Jest jeden ale... ma wbudowane dwa termistory czyli po prostu sensory , co od razu wyjaśnia więcej niż dwa piny we wtyczce czujnika . Wystarczy spojrzeć na obraz przedstawiający czujnik , widać na nim dwa sensory z czego jeden połączony jest z masą .
Zagłębiając się w tym temacie dochodzę do schematu połączenia czujnika który potwierdza moją teorie i dwóch obwodach .
Wymiana czujnika jest rzeczą banalnie prostą , nie wymagającą specjalnych narzędzi czy jakiegoś przygotowania . Troszkę chyba nietypowy płaski klucz 21 poradził sobie z wykręceniem w brew pozorom "zapieczonego" czujnika . Wymianę czujnika zrobiłem na szybko w rozumieniu takim iż poluzowany czujnik odkręcałem ręką , następnie po wyciągnięciu szybko zapchałem palcem otwór
aby nie wyciekło za dużo płynu na podłożoną szmatę , następnie nowy czujnik i już na spokojnie dokręcanie z wyczuciem , wtyczka i gotowe , bo chyba nie muszę pisać że wypadało by po sobie posprzątać :)
Minął tydzień od wymiany , a wskazania temp. płynu są cały czas w normie :)
Obok fotka starego czujnika...
Dodatkowe informacje dot. czujnika temperatury płynu znajdują się na blogu w polecanym poście Manual - instrukcja serwisowa do pobrania pod tematem Silnik i osprzęt silnika2.
Na zakończenie ....Jeśli stoisz w korku i widzisz że temperatura płynu podniosła się do niebezpiecznie wysokiego poziomu to włącz sobie nadmuch gorącego powietrza w samochodzie kierując w miarę możliwości strumień powietrza za okno . Gwarantuje że temperatura płynu spadnie co najmniej o 5 stopni , a uchronić to może przed zagotowaniem i konsekwencjami z tego tytułu ...
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Etykiety
- A B C Dacia Logan...
- Akumulator w Loganie
- AliExpress
- Amortyzator - wymiana łożyska
- Aplikacja - program LoganLog
- Automat do DRL
- Automatyczne otwieranie bagażnika.
- Automatyczne światła
- Bagażnik dachowy
- Bezpieczniki
- Bonus - Śledzie z szafranem
- Breloczek - LOGAN
- Cewka wysokiego napięcia
- Check Engine w Loganie
- Czujnik cofania ( parkowania ) .
- Czujnik położenia wału korbowego
- Czujnik temperatury płynu vs wskazania
- Drobne prace blacharskie
- Drobne usterki w Loganie
- Emulator sondy lambda
- Filtr powietrza - wymiana
- Filtr powietrza nawiewu
- Filtry w instalacji LPG - wymiana
- Funkcja odprowadzania światłami
- Galeria - Logan w krzywym zwierciadle
- Galeria - Loganowa galeria
- Galeria - mój Logan
- Gałka zmiany biegów +mieszek
- Hamulce - bębnowe ( tył )
- Hamulce - czujnik klocków
- Hamulce - klocki
- Hamulce - kontrolka hamulca ręcznego
- Hamulce - Płyn hamulcowy - wymiana
- Hamulce - tarcze
- Instrukcja obsługi
- Kable wysokiego napięcia
- Klamka zewnętrzna
- Klapa bagażnika
- Koła - felgi i opony
- Koło zapasowe
- Kompresja silnika - pomiar ciśnienia sprężania.
- Końcówka drążka kierowniczego - wymiana
- Korozja w Loganie
- Kręci ale nie odpala
- Kręci ale nie odpala - brak iskry
- Kręci ale nie odpala - brak paliwa
- Kręci ale nie odpala - brak powietrza
- Likwidacja szkód po kolizji
- Loganowe koszulki - wzory
- Łożysko koła tył - wymiana
- Manual - schematy elektryki
- Manual do pobrania
- Mój Logan
- Nagrzewnica - sekcja zwłok
- Nagrzewnica - wymiana.
- Narzędzia : klucz dynamometryczny
- Narzędzia : miernik ciśnienia sprężania
- Narzędzia : Prasa hydrauliczna 5T - Cz.1
- Narzędzia : Prasa hydrauliczna 5T - Cz.2
- Narzędzia : Skaner OBD
- Narzędzia : stetoskop
- Narzędzia : tester akumulatora
- Narzędzia : Tester WN
- Narzędzia : ustawianie zbieżności
- Oddam sprzedam
- Odkurzacz i gniazdo zapalniczki
- Odpowietrzenie układu chłodzenia
- Ogranicznik drzwi
- Oklejanie słupków drzwi .
- Oświetlenie Logana
- Owiewki
- Parownik LPG
- Pasek klinowy
- Pasy na boki auta
- Pliki DXF do pobrania
- Podgrzewanie lusterek
- Podłączenie auta do komputera
- Podłączenie komputera do LPG
- Podłokietnik uniwersalny
- Podsumowanie roku
- Podświetlenie regulacji nawiewu
- Poduszka pasażera w Loganie - zaślepka poduszki
- Polerowanie reflektorów
- Pompa wspomagania
- Pompa wspomagania - regeneracja
- Pranie foteli i kanapy
- Radio w Loganie
- Reflektor - dokładny opis
- Reflektor - wymiana
- Regulacja instalacji LPG
- Regulacja luzów zaworowych
- Regulacja zaworów - wstęp
- Rozrząd w Loganie
- Rura wydechowa - naprawa / wymiana
- Schowek - poprawa estetyki
- Silnik krokowy
- Sonda Lambda
- Spryskiwacze szyb
- Sprzęgło - przed i po wymianie.
- Stabilizator - wymiana poduszki i łącznika
- Sterownik centralnego zamka.
- Strona główna.
- Szyba czołowa
- Świat Logana
- Światła do jazdy dziennej
- Światła DRL Infinity mirror
- Termometr samochodowy
- Termostat - diagnostyka
- Termostat - wymiana / naprawa
- Uszczelka pokrywy zaworów - wymiana
- Wideorejestrator w Loganie
- Wyciąganie wgnieceń
- Wyciek z układu chłodzenia
- Wycieraczki
- Wygłuszenie hałasu
- Wymiana oleju silnikowego
- Wymiana oleju w skrzyni biegów
- Wymiana świec
- Wymiana wahacza
- Zmiana tarcz zegarów
Odpowiednie chłodzenie silnika jest bardzo ważne, jeśli chcemy pokorzystać sobie ze sprzętu. Sam niedawno musiałem wymieniać chłodnicę w moim busie, bo ją zajechałem. Ale jak to mówią człowiek uczy się na błędach
OdpowiedzUsuńTrudno się zgodzić z przedmówcą. Przegrzanie silnika to bardzo poważna awaria. To może wynikać z wielu rzeczy, między innymi z wadliwego działania termostatu, czujnik może nie uruchamiać wentylatora chłodnicy lub po prostu nie macie płynu w chłodnicy...
OdpowiedzUsuńTe czujniki padają dość często (przynajmniej u mnie) przez 7 lat wymieniałem już dwa razy. Faktem jest że tylko wskazanie temp na wyświetlaczu szwankowało za każdym razem.
OdpowiedzUsuń